Nesrin Erkan Sabuncu

Nesrin Erkan Sabuncu

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Ahmet Kutsi-2

A+A-

Ahmet Kutsi-2

 

Dünkü yazımıza kaldığımız yerden devam ediyoruz…

Ahmet Kutsi, milli eğitim müdürü olarak Sivas'a tayin edilince folklor hevesine çok sağlam bir zemin bulmuş oldu ve halk kültürünün ortaya çıkması için bütün kuruluşlardan faydalandı. Bu hususta daha İstanbul'da öğrenci iken Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu kendisine yol gösterici olmuş, Fındıkoğlu'nun yönettiği halk bilgisi mecmuasında Paris kütüphanelerinde yaptığı çalışmalar yayımlanmıştır. Özellikle "Köroğlu" yazısı onun Türk edebiyatında isminin duyulmasında etkili olmuştur. Ahmet Kutsi'nin Sivas' ta "Halk Şairleri Bayramı" düzenlemesiyle Âşık Veysel, Talibi ve Ali İzzet gibi âşıkları tanıdı. Türk folklor zenginliklerini o devrin "Halkevleri" ne; her ilde çıkan Halkevi dergilerine ve özellikle de 1941-1945 yılları arası çalıştığı Ankara'da yayımlanan Ülkü Dergi’sine getirenlerin başında Ahmet Kutsi vardı. Ülkü Dergisi’ni bir köy şiirleri ve folklor "mektebi" haline getirmiştir. Ahmet Kutsi, tiyatro türünde de eserler vermiştir. Paris'e gidince modern Avrupa tiyatrosunu tanımış, yurda dönünce batı tekniği ile folklor ve halk malzemesini işlemek suretiyle milli tiyatroya ulaşmak istemiştir. Tiyatro türünde kendisine ilk şöhreti sağlayan, geleneksel tiyatromuzdan esinlenerek yazdığı Köşebaşı'dır. Ahmet Kutsi, tiyatro oyunlarının iki belirgin özelliği vardır: Biçim yönünden tiyatro geleneğimizden, halk kültüründen ve halk motiflerinden faydalanarak halkın konuştuğu Türkçe'yi şiirli bir dille yazıya geçirmiş; Muhteva yönünden ise geçmişten geleceğe doğru uzanan bir süreç içinde dikkatlice gözlediği toplumumuzu özellikle toplumsal değişme, özüne yabancılaşma ve zıtlıklarıyla tasvir ederek diyalektik açıdan ele almıştır.

***

Ahmet Kutsi, gençlik yazılarından birinde "Ben ömrüm boyunca Anadolu'yu dinleyeceğim ve onun sesini dinletmeğe çalışacağım" demişti. Bu sözüne bağlı kalarak Avrupa'da öğrendiklerini memleket sevgisi ile birleştirip tam bir olumlu aydın örneği vermiştir. Folklor ve âşık şiirinin Türkiye'de yayılışı, radyoları ve memleketi kuşatması bakımından büyük emek ve hizmetleri görülmüştür. Ahmet Kutsi, halk şairlerinin son büyüklerinden olan Âşık Veysel'i Sivas'ın Sivralan köyündeki yalnızlığından çıkarıp bütün ülkeye tanıtmıştır. Müze ve kütüphanelerdeki eski yazmalar, vesikalar, minyatürler, kenar köşeye atılmış cönkler arasından belgeler çıkararak Yunus Emre ve Karacaoğlan'ın hayatına ışık tutmuştur. Eski Türk dansları, oyun kolları, Köylü Temsilleri, orta oyunu üzerinde çok önemli araştırmalar yapmıştır. Ayrıca Köylü Temsillerini ciddi manada ilk inceleyen Ahmet Kutsi'dir.

Eserleri:

Şiirler (1932)

Tüm Şiirleri (ölümünden sonra, 1980)

Oyun

Yazılan Bozulmadan (1947)

Köşebaşı (1948)

Köroğlu (1949)

Beş Mevsim (1957)

Bir Pazar Günü (1959)

Satılık Ev (1961 'de oynandı, kitaplaşmadı)

İnceleme

Sivas Halk Şairleri Bayramı (1932)

Köylü Temsilleri (Köy seyirlik oyunları derlemesi, 1940)

Türk Folklorunda Sosyal Mesele (1969)

***

Önümüzdeki Cuma günü Kurban Bayramı’mızı kutlayacağız. Bu vesile ile Kurban Bayramı’nızı en içten dileklerimle kutlar sağlık, mutluluk ve esenlikler dilerim sevgili okuyucular.

 

EN ÖNEMLİSİ

Bir zamanlar biz de çocuktuk

Bizim de bayramlarımız vardı.

Uçan balonlu, pamuk şekerli…

Şimdi büyüdük üçümüzde

Şimdi hepimizde; hayat gailesi dünya telaşesi,

Kaybettiğimiz; değerlerimiz.

Şimdi hepsinden önemlisi

Bizim çocuklarımız,

Evimiz, ailemiz!

 

Bir zamanlar biz de çocuktuk,

Bizim de toz pembe umutlarımız vardı.

Çocukluğumuzdaki bayramlar

Kim bilir nerde kaldı?

Şimdi büyüdük biz, her birimiz…

Bir yere dağıldı,

Bugün ayrı olsak da biz

Gönüllerimiz hep bir,

Çünkü biz üçümüz de kardeşiz !

 

Nesrin ERKAN SABUNCU

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.