1. YAZARLAR

  2. Hakan Karayanız

  3. ANTRENÖR NASIL OLMALI -3-
Hakan Karayanız

Hakan Karayanız

Altyapıya Dair
Yazarın Tüm Yazıları >

ANTRENÖR NASIL OLMALI -3-

A+A-

Antrenör modeli yapması gereken zamanlama ve sporcu davranış modelini iyi ayarlayan kişi olmalıdır. Hem sporcuların üzerinde etkinliği olmalı, söz hakkı olmalı ve başarılı olma yolunda doğru olan yönlendirme açısından her zaman önemli olduğunu hissettirmelidir. Bu özelliklerini anlattığımız antrenörleri iyi analiz edip ona göre yol çizmeli ve değerlendirmeliyiz.

DİSİPLİNLİ ANTRENÖR: Yeterince deneyimi olmayan antrenörler sporculara ne kadar bilgi verebilirler ve ne kadar güvenli olurlar. Genç antrenörler saha içerisinde kontrolü elinde tutamazsa kendilerinde kaygı oluştuğu gibi stres ve ehemmiyetsizlik içine düşerler. Düşüncelerinde sadece başarıyı isterler, başarısızlığı asla kabul etmezler. Buda bilgi anlamında yetersizliği gösterir. Doğruyu vermek yerine günü kurtarmayı düşünürler. 

İYİ NİYETLİ VE UYSAL ANTRENÖR: İyi ve sevecen antrenörlerin sempatik ve sevimli görünmesi sporculara saygı ve sevgiye dayalı kişisel bilgiler vererek iletişim ve iknada hep başarılı olur ve sporcuda kendisine ayak uydurur. Antrenör dediğimiz tipler sporcusunun problemini çözecek ve destekçisi olduğu izlenimini göstermelidir. Bu tür antrenörler sporcusuyla her daim iyi iletişim kurarlar ve bu davranış sporcuların hocalarıyla rahat iletişim kurma imkanını ve güvenini sağlar buda başarıyı beraberinde getirip, olası yenilgilerde telafi edilebilir ilkesinin bilincinde olup, sporcusuna bu tür durumların hakim olunacağının önüne geçilebileceğini anlatır.

GERGİN VE HAREKETLİ ANTRENÖR: Genel de otoriter olmayı severler ve diğer antrenörlere göre farklılık olgusunu savunurlar, huzursuz, alıngan ve telaşlıdırlar. Bu tarz antrenörler güven vermezler ve bilgi eğitiminden maruz kalırlar.

GEVŞEK ANTRENÖRLER: Sporcularına karşı hiçbir otoritesi olmayan, güven vermeyen ve programsız hareket eden tiplerin yanında her daim boyun eğmeye meğili olan, ciddi olmayan ve rahat davranan pasif antrenörler olarak dikkat çekerler. Sporcu/kişiye bağlı olmadığı için kendinde bağımlılık hissini oluşturur. Rahat duruşu sporcu ve kendi üzerinde performans olarak baskı oluşturmaz. Ciddi olaylar ve durumlarda yetersiz kalırlar.

İŞ YAPAR GİBİ GÖRÜNEN GAYRETLİ ANTRENÖRLER: Ciddi ve gayretli görünürler. Davranışlarıyla, tutumlarıyla ağırbaşlıdırlar. Her daim kendini yeniler ve geliştirmek isterler. Alanlarıyla alakalı gelişmeleri sürekli takip ederler.

OTORİTER ANTRENÖR: Kendi kurallarını uygular, sporcu arasında fazla diyaloğa girmez, işini yapar ve disiplinli kuralıyla profesyonel gibi görünüp sporcusuna ciddi eğitim verir. Sporcular antrenörünün bu duruşundan çekinir ve korkar. Antrenör ise güçlü bir motivasyonu kendine sağlar. Sporcu grup çalışmalarında karar alma noktasında etkin rol oynayarak faydası olur.

KATILIMCI ANTRENÖR: Almış oldukları kararları izleyiciye danışarak onların fikirlerine başvurur ve izleyiciler hakkında da bilgi sahibi olmaya çalışırlar. Unutulmamalıdır ki ‘’iletişim iki yönlüdür’’ demokratik ve katılımcı olarak düşünülen antrenörler grup içi kontrolü ellerinde tutmak yerine denetimsel görevi yerine getirmek isterler. Yardımlaşmayı ön planda tutarak performans ve motivasyonun yüksek tutulmasını sağlar.

LİBERAL ANTRENÖR: Tamamen serbestlik içinde olurlar. Amaç belirlemesi ve karar alınması gibi durumlarda her şeyi üyelerine bırakır ve üyelerden biri olarak gözükür. Takımın dışında yapılması gereken dış etkenler yani işlerle uğraşır. 

Unutulmamalıdır ki ‘’ Başarıya giden yolun disiplin kuralı, ahlak kuralı, doğru bilgi anlayışı ve grup çalışmasından’’ geçtiğini bilmek gerekmektedir.

Saygılarımla.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.