1. YAZARLAR

  2. Kübra Erben

  3. Beyaz Ekmeği Tüketmeyin!
Kübra Erben

Kübra Erben

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Beyaz Ekmeği Tüketmeyin!

A+A-

Sofralarımızın en temel besini olan beyaz ekmek Konya’da en fazla tüketilen ekmek çeşitlerindendir. Ülkemizde günde ortalama 7-8 dilim ekmek tüketilmektedir ve kültürümüzden de kaynaklı olarak ekmeksiz sofraya oturulmaz anlayışı hakimdir.  Ancak yemek kültürümüzde önemli bir yeri olan beyaz ekmek fazla tüketildiği zaman sağlığımız için bazı tehditler oluşturabilmektedir. Beyaz ekmek her yiyecekte olduğu gibi aşırı miktarda tüketildiğinde başta kilo problemi olmak üzere kalp ve damar tıkanıklığına kadar pek çok rahatsızlığa neden olmaktadır. Ancak ülkemizde ekmek tüketimi oldukça fazladır “ekmeksiz doymuyorum” “ekmeksiz yaşayamam” gibi cümleler ekmeğe olan bağımlılığımızı gösterir niteliktedir.

***

Aslında beyaz ekmeğin zararları başlığında değinmek istenilen konu ekmeğin ham maddesi olan beyaz undur. Ekmek bilineceği üzere buğdaydan üretilir. Önemli bir tahıl ürünü olan buğday ise sağlığımız için oldukça faydalı bir besindir. Ancak günümüzde beyaz unu daha uzun saklamak için buğday çok fazla işlem görmekte ve gerçek besin değerlerini kaybetmektedir. Günümüzde kullanımı oldukça yaygın olan beyaz unun bu tenli tercih edilmesindeki bir başka neden ise; beyaz unun daha güzel hamurlaşması ve kabarmasıdır. Beyaz unun hamurlaşmasındaki en önemli etken ise içinde bol miktarda gluten bulunmasıdır. Gluten beyaz unun kolayca hamurlaşmasını sağlarken beraberinde birçok hastalığı da getirmektedir. Glutenin neden olduğu hastalıkların başında ise çölyak hastalığı gelmektedir.

Beyaz ekmeğin zararı, ham maddesi olan beyaz undan gelmektedir. Beyaz un elde edilirken buğday birçok işlemden geçmektedir ve maalesef besleyici özelliklerini kaybeder.

***

Beyaz un vitamin ve minerallerin yüzde 80’ini kaybetmiş bir un türüdür. Ayrıca lif oranı da çok azdır. Dolayısıyla beyaz undan yapılan beyaz ekmeğin de besleyici bir özelliği bulunmaz.  Vücudumuz için gerekli olan vitamin ve mineraller beyaz ekmekte bulunmaz. Beyaz ekmek besleyici olmadığı gibi gerçek olmayan bir doygunluk hissi verir. Kısa bir süre sonra acıkmalar başlar ve tekrar yemek yeme hazzı uyanır. Besleyici bir özelliği olmayan beyaz ekmek vücuda alındığı zaman sadece mideyi şişirmeye yarıyor ve sindirim ve boşaltım sistemi de ekmeği sindirmek için boş yere çalışmış oluyor. Beyaz ekmek işlenmiş karbonhidrat oranı yüksek bir gıdadır ve işlenmiş karbonhidrat vücudumuzda yağ olarak depolanmaktadır. Beyaz ekmek üretimi sırasında eklenen koruyucu maddeler migren ağrılarını da tetiklemektedir. Beyaz ekmeğin içinde bulunan tatlandırıcılar ve  kıvam arttırıcı maddeler damar tıkanıklığı ve tansiyon bozukluğuna neden olabilir.

İçeriğinde posa bulundurmayan beyaz ekmek kabızlığa neden olabilir.

***

Beyaz ekmek içinde bulunan katkı maddelerinden ve işlenmiş beyaz undan dolayı kişilerde bağımlılık yaratabilir. Beyaz ekmekle vücudun kan şekeri hızla yükselir ve kişi geçici bir tokluk ve mutluluk hisseder ancak çok kısa bir süre sonra da kan şekeri hızla düşer ve kişi açlık hissi yaşamaya başlar ve yeme isteği uyanır. Beyaz ekmeğin bir diğer zararı ise göbek bölgesinde yağlanmaya neden olmasıdır. Beyaz ekmeğin glisemik endeksi çok yüksektir. Yapılan araştırmalara göre glisemik endeksi yüksek besinler (Beyaz ekmek, pirinç) tüketmek akciğer kanserine yakalanma riskini de yüzde 48 arttırdığı ortaya çıkmıştır. Beyaz ekmek kandaki insülini arttırdığı için şeker hastalığı riskini arttırır.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.