1. YAZARLAR

  2. Dyt. Merve Yalçın

  3. Chia Tohumu da Neyin Nesi?
Dyt. Merve Yalçın

Dyt. Merve Yalçın

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Chia Tohumu da Neyin Nesi?

A+A-

Son dönemlerde popülaritesi artan besinlerden biri de Chia tohumu oldu. Popülaritesi artan bu besinin gerçekten de mucizevi bir yanı var mı ya da söylenildiği gibi zayıflattığı yönü ne kadar doğru? Bu konu son zamanlarda merak konusudur. Sağlıklı beslenme konusunda son zamanlarda en çok duyduğumuz besinlerden biri olan Chia tohumu nane ailesinin bir cinsi olan bu besin Meksika ve Guatemala topraklarında yaygın yetişmektedir.

Zengin protein, yağ ve lif içeriği ile önemli bir besin kaynağıdır. Chia tohumu aslında Azteklerin ve Mayaların eski zamanlarda kullandıkları besin değeri yüksek ve bir ada çayının türü olarak bilinmektedir. İçeriğindeki yağların büyük kısmını Omega-3 oluşturmaktadır. Aztek ve mayalar tohumu enerji ve dayanıklılık için kullanmışlardır. Aynı zamanda chia tohumu savaşa giderken veya müsabakalara katılırken kullanılırmış. Bu yüzden yerliler arasında koşu gıdası olarak adlandırılırmış.

***

Amerika ve Avrupa’da giderek popüler olan bu tohumla ilgili pek çok araştırma yapılmaktadır. Gerçekten söylenildiği kadar mucizevi mi ya da kilo vermede etkilimi merak konusu olmuş durumdadır. Türkiye’de son zamanlarda zayıflatma konusunda mucizevi etkisinden bahsedilse de aslında mucizeler yaratmadığı da yapılan araştırmalarla ortaya konmuştur. ABD’de yapılan bir araştırmada beden kitle endeksi 25'in üzerinde olanlara 12 hafta süresince normal diyetlerine günde 50 gram chia tohumu verilmiş. Bu süre sonunda yapılan değerlendirmelerde chia tohumu verilen bireylerde kan lipit değerlerinde veya kilo verdirici etkisi ile ilgili belirgin bir azalma tespit edilmediği bildiriliyor. Bununla ilgili daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Tokluk süresini uzattığına dair bilgiler olsa da bu doğrudan tohumla ilişkili bir konu değildir. İçeriğindeki lif oranı bunu sağlamaktadır. Bu oran Chia tohumu dışındaki besinlerlede kolaylıkla sağlanabilir. Aynı zamanda günde 48 gramın üzerinde alındığına vücutta olumsuz etkilere yol açabilir.

***

Kas gelişimi açısından oldukça ideal sayılabilir. Kan şekeri ve kolesterolü düzenlemeye yardımcı olur. Her 25 gram Chia tohumunda 5 gram  Omega-3 bulunmaktadır. Omega-3 beyin sağlığı, kalp ve damar hastalıkları için koruyucu bir etmendir. Mineral olarak zengin bir içeriğe sahiptir. Günlük alınması gereken kalsiyum ihtiyacımızın %20 sini, fosfor ihtiyacımızın % 35’ini, magnezyum ihtiyacımızın ise % 25’ini karşılayacak potansiyeldedir. Sindirim sistemini düzenleyici etkisi vardır. Sağladığı yüksek enerji ile yorgunluk hissini azaltır ve eklem ağrılarına iyi gelir. Vejeteryanlar için oldukça güçlü bir protein kaynağıdır.

Günlük 1-2 yemek kaşığı Chia tohumu tüketmek bireyin vitamin, mineral, lif ihtiyacına olanak sağlayacaktır. Kullanımını arttırmak oldukça zararlıdır. Alınan düzeyi arttırmak zamanla bağımlılığa yol açabilir. Aynı zamanda hamilelerin kullanması uygun değildir.

Chia tohumunun çölyak hastaları için en güzel yönlerinden biri de glüten içermemesidir. Hastalar rahatlıkla belirtilen dozu aşmadan kullanabilir.

Hindide buluna triptofan adlı aminoasit, Chiada da mevcuttur. Triptofan daha kolay doymamızı, daha rahat uyumaya, yorgunluk hissini bastırmaya yardımcı olur.

100 gram Chia tohumu:

  • Enerjisi: 486 kalori
  • Karbonhidrat: 42.12gram
  • Lif miktarı: 34.4gram
  • Protein: 16.5 gram içermektedir.

Sağlıklı ve dengeli olarak işinin uzmanı bir diyetisyen tarafından hazırlanacak bir beslenme programında yer alabilir. Yoksa sadece bu tohumu tüketerek kilo vermeye çalışmak yanlış beslenme düzeni ve alışkanlığı kazanmamıza neden olur.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.