Yılmaz Sandıkçı

Yılmaz Sandıkçı

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Çin-Şanghay-2

A+A-

Vatana döndük ama Çin seyahatinde gördüklerimiz, düşündüklerimiz bu köşeye sığacak kadar kısa değil, özellikle de Çin’in sergilediği gelişme hızı. Selçuk Üniversitesi İktisat Fakültesi’nde öğrenciyken ‘Uyuyan dev’ vardı, mezun olduğum yıl 1992’de gitmiştim Çin’e ilk, demek ki uyuyormuş o zaman. Gördüklerimizi turist modunda anlatmak keyifli oluyordu. Şimdiki öyle değil, 20 yılda uyanıp da geldiği seviye fazlaca etkileyici. Ekonomik kalkınma yanında insani gelişim de dikkat çekiyor.
*
Bizim 70 milyon ile yıllık ortalama yüzde 4 oranında başardığımız ekonomik büyüme ile ekonomisini 1,5 milyar ile her yıl yüzde 10’lar seviyesinde büyüten Çin’in gelişimini anlamak çok kolay olmuyor. Üst düzey bürokratların toplantısından ekonomiyi biraz daha serbestleştirme kararı çıktı geçen hafta. Siyasi sistem, devletin ekonomideki patronluğu, milliyetçi politikalar eskisi gibi devam edecek tabi ki, ama bireysel girişim açısından haklar ve özgürlükler biraz daha artacak. Bu da Çin ekonomisine daha da gaz verecek. Biz enflasyon ve dış borçlar korkusu ile TL’nin değerini olduğundan yüksek tutarak ihracatı zorlaştırıp, ithalatı teşvik edip, dış ticaret açığımızın artmasına ve ülkemizin fakirleşmesine göz yumarken, Çin tüm dünyanın baskısına rağmen parasının değerini düşük tutarak ihracatını teşvik ediyor, daha da zenginleşiyor.
*
Çin, ‘Eğitim umuttur’ diyor, biz ‘Allah’tan umut kesilmez’ diyoruz. Allah, ‘Hiç bilenler ile bilmeyenler bir olur mu?’ diyor. Bizim eğitim sistemimiz ise henüz matematik dersini verememiş, hatta yüksek öğretimde ilahiyat bölümlerinde felsefe dersini kaldırma planları yapıyor. İngilizler ilkokul eğitimindeki çocuklarına çocuk demiyor, “göz bebeği” diyor. Çocuk ve eğitim bir araya gelince akan sular duruyor. İngiliz Osmanlı’yı bitirmiş ve ABD ile birlikte dünyayı yönetiyor, Çin dünya liderliğini onların elinden alma yolunda hızla ilerliyor. İyi bir nesil yetiştirmekten bahseden bizler, son 11 yılda bilmem kaçıncı Millî Eğitim Bakanı ile eğitim sisteminin kaç defa değiştiğini takip etmekte zorlanıyoruz. Matematik bilmeyen toplumlarda adalet, düşünme (felsefe) bilmeyen toplumlarda da medeniyet gelişmiyor. Sonuçta güdülen bir nesil istiyorsanız bu sistem iyi ama geleceğimizi yönetecek bir nesil istiyorsanız nerede hata yaptığımızı tarihten dersler alarak gözden geçirme zamanındayız.
*
Çocuklara doğruyu yanlışı öğretmek, onlara istenilen kalite ve ahlak standartlarında yaşam imkânlarını geliştirmek yerine baskı yaparak, baskın yaparak iyi bir nesil değil devletine, kültürüne ve daha kötüsü inançlarına düşman, ezik ve ikiyüzlü bir nesil yetiştirirsiniz ancak. İyi bir nesil için önce “iyi” iyice tanımlanmalı. Bulamadığı için içmeyen mi, yoksa bulabildiği halde içmeyen mi iyi bir Müslüman’dır?
*
Türkiye, 10 Kasım’ı kutlayanlar ile 10 Kasım’ı ananların, “olmasaydın olmazdık” diyenler ile “olmasaydın da olurduk” diyenlerin, cehaletten mi yoksa ihanetten mi geldiği anlaşılmayan fikirlerin ülkesi. Osmanlı için İngiliz himayesi mi yoksa Amerikan himayesi mi daha iyi olur diye tartışanlar ile “ya bağımsızlık ya ölüm” diyenler arasında tercih yapamayanların ülkesi. Yakın tarihimizde bir başka ülkenin himayesine girmeyi tartışılabilir bulanların fikirleriyle düşünenler için “olmasaydın da olurduk” demek yanlış değil.
*
Son 2 yüzyılını toprak kaybederek, borçlanarak, yıkılarak geçiren ve Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra hilafet başkenti İstanbul’u da teslim eden Osmanlı’yı Türkiye Cumhuriyeti’nin veya Atatürk’ün yıktığına inananları ve Atatürkçü görünerek işini yürüten hainlerin yaptıkları ile Atatürk’ün vermeye çalıştığı hedefler arasındaki farkı anlayamayanları yetiştiren Millî Eğitim yöneticilerimize feraset nasip et Allah’ım.
*
Osmanlı da senin, Türkiye Cumhuriyeti de, Vahdettin de senin Atatürk de. Birini övmek için diğerine sövmek gerekmiyor. Uyanmak gerekiyor söverek kime hizmet ettiğini görmek, ilerlemek ve inandığın dine layık olmak için.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum