1. YAZARLAR

  2. Hayriye Eroglu

  3. Diyette Tatlı Tüketimi
Hayriye Eroglu

Hayriye Eroglu

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Diyette Tatlı Tüketimi

A+A-

 

Pek çok insan için diyetlerin en büyük zorluklarından biri de tatlı tüketiminin yasaklanması ya da sınırlandırılması. Birçok kişi gün içerisinde bastıran tatlı krizleri nedeniyle diyetini bırakabiliyor. Bir o kadar da ‘Ben diyet yapamam, tatlı seviyorum’ diyerek kilo verme sürecine yaklaşmayan bireylere rastlanıyor. Oysa bu, diyet için engel değil; aksine tatlı yenerek de kilo verilebilir. Tatlı hem dünya hem de Türk mutfağında önemli bir yere sahip. Günlük beslenmede sıkça yer alan tatlılar enerji verdiği gibi, kişilerin diyete olan sadakatini de artırır. Nadir zamanlarda yapılan tatlı kaçamakları kişinin diyete uyumluluğunu sağlar. Özellikle kişinin vermesi gereken kilo miktarı fazla ise, ufak tatlı kaçamakları diyette devamlılığı getirir. Ancak tatlının miktarı ve tüketim sıklığı önemli. Tüketilen tatlının şerbetli, hamur ya da lokma gibi kızartılmış olmaması gerekir. Diyet yapanlar en çok gün içerisinde gelen tatlı krizlerinde zorlanırlar. Ancak diyet yaparken tatlıyı tamamen hayattan çıkarmak gerekmez. Sadece ne zaman, hangi tatlının, ne kadar tüketileceğini bilmek gerekli. Tatlı kontrollü yendiği takdirde diyet yaparken oluşan olumsuz ruh halini olumluya çevirebilir ve stresi azaltabilir.

***

Sütlü tatlılar, pişirirken süt kullanılması nedeniyle oldukça besleyicidir ve hamurlu-şerbetli tatlılara göre kalori değerleri daha düşüktür. Bu yönleriyle, özellikle çocukların günlük beslenmesinde sütlü tatlının yer alması daha fazla önerilir. Sütlü tatlılar sayesinde sütün içerdiği besin öğelerinin vücuda alınması sağlanır. Ayrıca sütlü tatlılarla birlikte iyi kalitede protein, D, A ve B vitaminleriyle fosfor gibi minerallerin alınması da mümkün. Sütlü tatlı tüketmenin bir diğer olumlu yanı da düşük bir enerjiye sahip olması ve bu sayede kan şekerinde fazla bir dalgalanma oluşturmaması. İçerdiği proteinin kana karışma hızı daha yavaş olduğu için kilo verme sürecinde iyi bir destek olur. Sütlü tatlılar, tatlı tüketilecekse iyi bir alternatif ancak aşırı tüketim kilo vermeyi engelleyip; kilo almaya da neden olabilmekte. Bu nedenle dengeli ve miktarı belli biçimde tüketmek gerekir.

***

Sütlü tatlılara şeker eklemeyerek pişirmek kaloriyi düşürmede yardımcı olur. Şekersiz olarak pişen ve içine meyve eklenen sütlü tatlılar hem tatlı krizlerini önler hem de sağlıklı olur. Özellikle ananas gibi şeker tadı baskın olan meyveler seçilirse tatlı ihtiyacı bir o kadar karşılanabilir. Meyve tercih etmeyenler için düşük kalorili tatlandırıcılar veya bal-pekmez tercih edilebilir. Diyet yaparken sütlü tatlı yapmak isteyen kişiler bazı kuralları göz ardı etmemeli. Örneğin sütün yağ oranı önemli. Yağsız süt tercih edildiğinde kural ihlal edilmemiş olur. Sütlü tatlı yapımında dikkat edilmesi gereken bir başka besin pirinç. Sütlaç yaparken kullanılan pirinç diyetin bozulmasına neden olabilir. Ancak beyaz yerine esmer pirinç kullanılırsa sağlıklı bir dengeleme yapılmış olur. Sütlaç, diyetlerde ya da dengeleme yaparken tüketilebilecek bir tatlı. Süt, şeker, esmer pirinç ana malzemeleri ile hazırlanabilecek sütlaç, hafif olduğu kadar besleyicidir. Bir kase sütlaç için günlük beslenmeden bir dilim ekmek, bir bardak süt ve bir adet meyve çıkarılması yeterli olur.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.