1. YAZARLAR

  2. Sezen Talip Demir

  3. Doğa Yürüyüşü İçin İpuçları
Sezen Talip Demir

Sezen Talip Demir

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Doğa Yürüyüşü İçin İpuçları

A+A-

Havaların serinlemesiyle birlikte doğa yürüyüşleri de yavaş yavaş başlıyor. Bu yazımda sizlere keyifli bir doğa yürüyüşü için birkaç ipucu vereceğim. Yeterince bilgi edinmeden doğaya çıkmak, sizleri beklediğinizden daha fazla zorlayabilir. Doğa yürüyüşü yaparken ekip düzenini korumak şart! Trekking yani doğa yürüyüşü, bilinenin aksine bir takım sporu. Profesyoneller bile yalnız başlarına trekking yapmaktan kaçınırlar. Trekking yaparken grup halinde yürünür ve düzen içinde hareket edilir. Ekip düzenini bozmamak için yürüyüş sırası şu şekilde düzenlenir; rehber, en acemi katılımcı, grubun geri kalanı, en deneyimli kişi ve artçı rehber. Yürüyüş sırası, doğru tempoda kalabilmek ve güvenliğinizi sağlamak için oldukça önemli. Yeni başlayan biri olarak zor rotaları tercih etmekten kaçının. Genelde yeni başlayanlar çok daha çabuk yorulurlar. Kolay bir rota seçmek tecrübe edinmeniz için iyi bir seçim olacak. Kamp veya günübirlik yürüyüş yapacağınız bölgeyle ilgili bilgi edinmeyi kesinlikle ihmal etmeyin. İlk molanızı en az bir saat sonra vermelisiniz. Mola sürelerini ise vücudun soğumasına izin vermeyecek şekilde kısa tutmak, çabuk yorulmanıza engel olur. Yemek molasından sonra tempoyu biraz düşürmeli ve dik eğim çıkmamalısınız. Almanız gerekenden biraz daha fazla yiyecek ve içecek almayı tercih edin. Yürüyüş sırasında terleyerek bolca sıvı kaybederiz ve bu durum performansımızın düşmesine neden olur. O yüzden doğa yürüyüşünde su tüketimi de oldukça önemli…

***

Gücünüzü ekonomik kullanmak oldukça önemli. Trekking yaparken yaşanılan kazaların birçoğu dönüş yolunda meydana gelir. Yorgunluk dikkatinizi dağıtan bir etken haline gelmemeli. Özellikle yürüyüş sırasında yolun sonunu düşünerek ilerlemeyin, bu bir süre sonra bunalmanıza sebep olacaktır. Amacınızın şehirden ve kaostan uzaklaşmak olduğunu unutmayın ve doğanın keyfini çıkarmaya bakın.

Yürüyüş tüyoları: Ayaklar yere tam basmalı ve dik yamaçlardan inerken dizler hafif bükülmeli. İnerken dizlerinizi yormamak için topuklarınızı kullanmalısınız. Bu durum, düşme ya da kayma riskini en aza indirir. Kısa ve dengeli adımlar atmanız oldukça önemli; hem vücudunuzu yormamış hem de yürüyüş sürenizi ve isteğinizi uzatmış olursunuz. Eğer yürüyüşünüz kar şartlarında ise karın yumuşaklığını aklınızdan çıkarmayın. Minik ve gizli çukurlara dikkat...

Ne giymeli?

Ayakkabı seçiminiz de oldukça önemli. Normal şartlarda giydiğinizden bir numara büyük, sağlam ve kalın tabanlı, bileğinizi saracak boğazlı bir ayakkabınızın olmasına dikkat edin. Ayakkabı tercihinizin postal ya da bot olması ayağınızı burkma riskinizi azaltır. Hareket kabiliyetinizi engellemeyecek bollukta kıyafetler seçmeniz oldukça önemli. Sentetik ve yünlü giysiler tercih etmelisiniz, çünkü pamuklu kıyafetleriniz çabuk ıslanıp zor kurur. Eğer hava soğuksa termal içlikler kullanabilirsiniz. Kot pantolon yerine kadife ya da yünlü pantolonlar tercih etmelisiniz. Kot pantolon vücudu sıcak tutamaz, ıslandığında ise yapışır ve kuruma süresi uzundur.

***

Türkiye'de doğa sporları yapılabilecek alanların birçoğunda cep telefonlarınızın kapsama alanı dışında olduğunu unutmayın. Yine de bazı bölgelerde, özellikle sırt sistemleri üzerinde ya da yerleşim alanlarına yakın yerlerde cep telefonları faydalı olacaktır.

Mevsim

Trekking aslında tüm sene boyunca yapılabilir bir spordur. Trekkingi branş sporu haline getirenler mevsim gözetmezler. Fakat bu sporu belli zamanlarda zindelik kazanmak ve temiz hava almak için yapıyorsanız, iklim güzelliği ve fotoğraflık manzaralar görebilmeniz açısından ilkbahar ve sonbahar mevsimlerini tavsiye ederim.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.