1. YAZARLAR

  2. Turan Aydın

  3. Evlendirme ve Evlilik Üzerine-5
Turan Aydın

Turan Aydın

Köşe Yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Evlendirme ve Evlilik Üzerine-5

A+A-

Eş seçiminde müstehap olan nitelik/vasıflara bu beşinci yazımla devam edeceğim.

5-Evlilikte bakireyi tercih etmek: “Evlenmek için bakire kızları tercih ediniz. Çünkü onlar daha tatlı dilli, kocayı daha fazla tatmin edici ve daha aza kanaat edicidir.” (Hadisi Şerif).

Hz. Peygamber (SAV) Cabir bin Abdillah’ın (RA) dul bir kadınla evlendiğini öğrenince “Keşke bakire ile evlenseydin, sen onunla oda seninle oynaşırdınız.” buyurmuştur. İslam’ın bakire üzerinde durması, dul kadınla evlenilmemesi demek değildir. Çünkü Hz. Peygamber Hz. Aişe dışındaki bütün eşlerini dul olarak nikâhlamıştır. Acizane bu madde günümüz meselelerine uygun olamayacağı, sakıncalı olabileceği kanaatiyle bu açıklamayı yapıyorum. Avrupa Birliği denen küfür birliği, Siyonist kuruluşların finansmanı ile cinsiyet eşitliği, eşcinsellik vs. diyerek gazetelere de yansıdı. Türkiye'mizde bu alanda faaliyet gösteren dernekler finanse edilerek, toplumda yaratılışa/fıtrata aykırı olarak cinsiyetsiz bir toplum oluşturma yolunda çalışmalar yapıldığı hatırdan çıkarılmamalıdır. Dolayısıyla beşeri/batılı kanunlara göre değil fıtrata uygun, İslam’a uygun hüküm ve prensiplere göre evliliklerimizi yapmalı, düzenlemeliyiz.

6-Kadının güzel olması; Evlenilecek kadın/kızın dindar olmasının yanında güzel oluşu da tercih nedeni olmalıdır. Güzel kadın/kız kocasının gönlünü hoş eder ve gözünü haramdan korur. Bu yüzden evlenmeden önce görüşmek caiz görülmüştür. Hz. Peygambere “Hangi kadın daha hayırlıdır” diye sordular şöyle buyurdu: “Kocasını kendisine bakınca, ona neşe ve sevinç verir, emrederse itaat eder. Kendi malı ve özel yaşantısı konusunda kocasının sevmediği şeyleri yapmaz. (Ahmed b. Hanbel II,251, 432, 438; bk. Ebu Davud, Zekat, 32)

Diğer yandan Allah’ın Rasulünün, kötü çevrede yetişen güzel kadından sakındırdığı nakledilir.

7-Kadının yakın hısımlardan değil, yabancılardan tercih edilmesi: Bu yolla doğacak çocukların daha sağlıklı olması umulur. Diğer yandan amca, dayı, hala veya teyze kızı ile evlenmek caiz ise de, geçimsizlik ve boşanma durumu bu hısımların arasında sıla-ı rahmin sekilmesine yol açabilir.(ez-Zühayli,a.g.e.,VII,14)

8-Erkeğin iffetini koruyabildiği sürece tek evliliği tercih etmesi: Çok evlilikte, eşler arasında adalet ve eşitliğin sağlanması çok güç olduğu için aile içi sorunlar ortaya çıkması kolaylaşır. Nitekim Kur’an’da bu konuya şöyle dikkat çekilmiştir. “Ne kadar gayret gösterseniz de, eşleriniz arasında adalet ve eşitlik sağlamaya güç yetiremezsiniz. Bu yüzden hiç değilse birine tamamen meyledip, diğerini askıda bırakmayın.” (en-Nisa,4/129)

Nişanlanması mübah

olan kadınlar

Nişan; evliliğe götüren bir yol olduğu için, dünür gönderilecek kızla, dünür gönderen erkek arasında bir evlenme engelinin olmaması gerekir. Evlenme engeli bulunan; kız kardeş, hala ve teyze gibi kan hısımlığı olanlar ile geçici engeli bulunan baldız ve evli kadın gibi kimselerle nişanlanmak caiz değildir. (el-Kasanı,Bedayiu’s-Sanayi;II,256-268) Ayrıca boşanma veya kocasının ölümü nedeniyle iddet bekleyen kadına dünür gönderilmez, nişanlanılması caiz değil ancak böyle bir kadına iddet sonrasına yönelik üstü kapalı teklif yapılabilir.

Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurulur; “İddet bekleyen kadınlara üstü kapalı bir şekilde evlenme teklif etmeniz de içinizden geçirmenizde, sizin için bir sakınca yoktur. Allah onları anacağınızı bilir. Sakın meşru sözler dışında onlarla gizlice sözleşmeyin. İddet sona erinceye kadar da nikah akdine kalkışmayın.”(el-Bakara,2/235)

 

Boşanma, cayılabilir (rıc’i) talakla olması halinde; iddet süresi içinde üstü kapalı teklifin caiz olmadığı, bu durumda boşayan kocanın yeniden eşi ile barışma ve evliliği sürdürme hakkı bulunduğundan, evlenme teklifi onun hakkına saldırı sayılır.

Boşanma, bain (kesin) talakla olması halinde; Hanefi mezhebine göre, iddet süresinde üstü kapalı da olsa evlenme teklifi caiz olmaz. Çünkü 1.ve 2. boşanmalarda talak bain de olsa boşayan erkeğin iddet içinde veya sonunda aynı kadınla evlilik akdi ile yeniden evlenme hakkı vardır. (Bir sonraki yazıda devam edeceğim.)

Evlendirme ve evlilik üzerine yazılarımın kaynağı; bu beşinci yazım dahil ‘Delilleriyle Aile İlmihali Prof. Dr. Hamdi Döndüren’in’ eserinden faydalanılmıştır.

Sağlıkla kalınız, Allah’a emanet olunuz.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar