1. YAZARLAR

  2. Turan Aydın

  3. Evlendirme ve Evlilik Üzerine-6
Turan Aydın

Turan Aydın

Köşe Yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Evlendirme ve Evlilik Üzerine-6

A+A-

Boşanan kadına evlenme teklifi konusuna devam edelim. Üçüncü boşama (Beynunet-i kübra) halinde de üstü kapalı evlilik teklifi yapılamaz, çünkü hülleden önce eski koca bu kadınla evlenemezse de başka bir erkeğin erken evlenme teklifi halinde, kadının iddet konusunda yalana sapması söz konusudur.

Nişanlı kıza evlenme teklifinde bulunmak: Başkasının nişanlısı olan bir kıza evlenme teklif etmek caiz değildir. Ancak önceki nişan bozulmadan, yeniden başka bir erkekle nişanlanıp evlenen kadın ve bu evliliğe bilerek razı olan erkek günahkâr olur. Hadiste şöyle buyrulmaktadır. “Sizden biriniz kardeşinin satışı üstüne satış yapmasın. Kardeşinin nişanı üstüne izni olmadıkça nişan da yapmasın.”

Müçtehitlerin çoğunluğuna göre, “Kız belli bir kimseye sözlenmedikçe, araya başka dünürcülerin girmesi caizdir” demişlerdir. Dolayısıyla bir kadın veya kızın evlenme kararı vermeden önce birden çok erkek tarafından istenmesinin caiz olduğunu gösterir. Birden fazla dünürcünün olması, bunların birbirinden habersiz olmaları gerekir, haberli olurlarsa fitneye sebep olacağından, kin ve fesadın girmemesi için her dünürcülüğün sonucu belli oluncaya kadar başka dünürcülerin araya girmemesi gerekmektedir.

Evlenme niyetiyle

kadına bakmak

1-Nişandan Önce;

  1. a) Genel olarak kadına bakmak.
  2. b) Evlenme düşüncesiyle bakmak.
  3. c) Bakmanın ölçüsü ve sınırı ne olmalıdır? Bu şıkları ayrı ayrı açıklayalım.

Genel olarak kadına bakmak: Kadın veya kızın örtünmesi farz olan avret yerlerine bakması caiz olmayıp avret yeri el ve yüz dışında bütün bedenidir. Bu konuda delil erkek ve kadınlara gözlerini haramdan sakınmaları en Nur 24/30-31 ayetidir. Ayrıca bir hadisle de örneklendirelim. Peygamber (SAV) Ali’ye (RA) şöyle buyurmuştur: “Ey Ali bakış bakışı izlemesin, ilk bakış sana ait (mubahtır), sonraki ise sana ait değildir. Diğer yandan İslam yabancı kadına bakmayı yasakladığı gibi onunla baş başa kalmayı da yasaklamıştır. Peygamber (SAV) şöyle buyurmuştur: “Sizden kim Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsa, yanında mahremi olmayan bir kadınla baş başa kalmasın.” Bu hadisten anladığımız, mahremi olmadan baş başa kalınmamasıdır. Ensar’dan birisi; “Ey Allah’ın Rasulü! Yanına girecek kimse kocasının kardeşi veya amcaoğlu gibi yakınları olursa ne buyurursunuz? diye sorunca “Kocasının yakınları ölümdür (felakettir) buyurdular.                     

Evlenme düşüncesiyle bakmak: Evlenecek eşlerin birbirini görmesi: Bu görme iki türlüdür.

Erkek adına, bir yakını kızı görmesi; aracı kadın bakması sonucunda, kızın niteliklerini damat adayına anlatması caizdir. “Hz. Peygamber (SAV) Sahabe hanımın birisini bir kadına görücü olarak göndermiş, onun bacaklarına bakmasını, ağız kokusunun olup olmadığını anlamaya çalışmasını bildirmiştir.”

  1. a) Kadın da kendisine talip olan erkeğe bakması için birisini gönderebileceği gibi bizzat kendisinin de görme hakkı vardır.
  2. b) Erkeğin aracı koymaksızın evlenmek istediği kızı bizzat görmesi, onun yüz ve beden güzelliğini anlaması için yüz, eller ve boya bakması yeterlidir. Yüz güzelliğe, eller de bedenin zarafetine işaret eder.
  3. c) Bakmanın ölçüsü ve sınırı ne olmalıdır? İslam’ın genel ölçüleri içinde kalmak suretiyle evlenecek çiftler birbirine bakabilirler. Ayrıca yanlarında bir mahremleri bulunmaları halinde herkese açık yerlerde karşılıklı konuşmaları mümkün ve caizdir. Ancak kimsenin olmadığı yerlerde baş başa kalmaları haya ve iffet bakımından riskli gören İslam bu konuda bazı önlemler almış olup bunlar ileride açıklanacaktır. Allah’a emanet olunuz.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar