1. YAZARLAR

  2. Hakan Karayanız

  3. Futbolda 3 ‘N’nin Önemi
Hakan Karayanız

Hakan Karayanız

Altyapıya Dair
Yazarın Tüm Yazıları >

Futbolda 3 ‘N’nin Önemi

A+A-

Hayat felsefemizde unutmayacağız/unutamayacağımız kelimeler, davranışlar anlamlar var. Sosyal yaşamda ve sportif anlamda bizlerin yarınlara bakış açımızı değiştirebilecek olan kelimeler.

Bunlar ne diye sorduğunuzda aklımıza hemen tipleme üçlemesi çıkıyor.

Neden- Niçin- Nasıl

Neden ve niçin sorusunun nasıl açıklarsan açıkla, mutlaka cevabını içerisinde bulursun. Sportif olarak baktığımızda Antrenörler olarak bizler sporcu adaylarına eğitim verirken yapılacak olan çalışmayı belli bir program periyotları içerisinde yapmalıyız, zaman dilimine yayıp çocuklara doğru ve bilinçli olarak eğitim sunmalıyız. Antrenmanlar anlatılır olmalı ki sporcu doğru algılasın, uygulamaya gelince de sıkıntı çekmesin. Neden mi üst guruplara gidecek olan sporcular yapmış oldukları antrenmanlarla kendilerini geliştirirler, üst guruba çıktıkları zaman yapılacak olan çalışmalarda zorluk çekmezler. Antrenmanlar sistematik olursa az şey öğretilip, zamana bırakılırsa çok şey öğrenmiş olurlar, olması gereken doğru olacak çalışma şeklide budur.  Her antrenmanın çalışma program konusu olmalı, konusu olan çalışma doğru yapılırsa daha sağlıklı ve kalıcı olur, öğrenmeleri verimli geçer. Çalışmanın amacı- konusu tamamlayıcı olarak düşünülürse, ilişkilendirme olarak ta verimlilik sağlar. Sporcuların asıl olmasını istediği çalışma şekli bu olmalıdır. Çabuk kavramaları için ise biz eğiticiler olarak sporculara bunu neden yapıyoruz, böyle yaparsam ne olur gibi düşünce ve izlenim yaratmaması gerekir.

Peki neden?

Çocukların düşünceleri ve duyguları bir ve yaptığı çalışmayı benimsiyor ise onlar için yeterli oldukları gibi memnun da kalırlar.

Bu tarz çalışma, düşünce içerisinde olan eğiticiler, sporcuların kafalarındaki karmaşıklık, kararsızlık, çözümsüzlükten uzak tutar, düşünmelerine izin vermeyiz. Futbol da olması gereken de bu, böyle de düşünmeliyiz.

Sporcu teknik ve taktik çalışmalarda net olmalıdır. Küçük yaştaki çocuklar antrenmandaki çalışmayı neden yaptığını, nasıl yaptığını çabuk algılarsa, kendisi de kaliteli çözümler üretir.
Altyapılardaki Antrenörlerin donanımlı, sahada ne yaptığını bilmesi gerektiği konusunda hep bahsetmişizdir çünkü Antrenör sporcuyu düşünemeyen sporcu tutumuna giriyorlar, davranışlarını da ona göre yapıyorlar bu yanlış bir tutum, yapmaları gereken kendileri gibi görüp ona göre davranış sergilerlerse sonuç olumlu olur olması gerekende budur.

Eğitici sporcuya böyle yapmalısın şu olmalı demek yerine, şu şekilde olsa bunu yaparsan daha verimli olur derse öğrenmesi olarak daha kalıcı ve verimli olur.

Sporcu şunu unutmamalı, yapılacak hangi çalışma olursa olsun ’’ Neden ve niçin yapmalıyım’’ düşüncesi yerine, nasıl yapmalıyım demeli. eğiticiler olarak ta bunu yapmalısın demeliyiz.

Açıklama hiç bir zaman yapmayız neden olduğunu söylemeyiz. Çünkü çocukları robot gibi düşünüyoruz hemen öğrenirler, onları insan gibi düşünmüyoruz.

Diğer alanlarda olduğu gibi sportif faaliyetlerde olsun üçlemeyi unutmamalıyız.

Neden-Niçin-Nasıl

Mesela

Neden

Topsuz oyunda kalıp arkadaşımı gol pozisyonuna sokarım. Rakip eksilterek.

Niçin!

Sonuca gitmesi için

Nasıl!

Gol vuruşu yapmak

Saygılarımla…

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.