1. YAZARLAR

  2. Duran ÇÖLCÜ

  3. Güven Endeksi Düşüyor
Duran ÇÖLCÜ

Duran ÇÖLCÜ

GÖZLEM
Yazarın Tüm Yazıları >

Güven Endeksi Düşüyor

A+A-

Gelişen olaylar, piyasadaki yavaşlama ve belirsizlik güven endeksinin düşüşüne neden oluyor. İnsanların harcama ve beklentilerini oluşturan bütün önemli endeksler alarm veriyor.

Bunun sonucunda tüketim harcamaları azalırken, tüketici güveninde, beklenti iyimserliğinde düşüş oluyor.

2014 yılının son üç aylık dönemindeki ekonomideki yavaşlama 2015 yılının ilk üç ayında da devam ederek geliyor. 

Dayanıklı ve dayanıksız tüketim malları imalatı ve ithalatı Ocak ayında bir düşüşe geçti. Buna bağlı olarak üretim yükselmenin ötesinde yavaşlıyor. Bunun nedenleri arasında talepteki yavaşlama, dolardaki yükseliş, kur oynaklığı var.

Diğer önemli bir etken de işsizlikteki artış ve yaklaşan seçimlerin oluşturduğu belirsizlik ortamı. Tabi ki harcamalardaki ertelemeler de buna en büyük etkendir.

Beklentiler giderek iyileşme yerine kötüleşiyor. Bu durum karşısında piyasadaki belirsizliğin önüne geçilerek, güven endeksindeki düşüşe engel olunmalıdır. Bunun yanında gerekenlerde yapılmalı ve önlemler alınmalıdır.  

&&&

Son 4 aydır TÜİK güven endeksinde düşüş gösteriyor. Yatırım ve kamu harcamalarında küçük artışlar bile olsa, büyüme için yeterli olmuyor. Bu yılın ilk 3 ayında özel tüketimde durgunluk halen devam ediyor. Hane halkı tüketim rakamları ile güven endeksleri örtüşüyor.

Merkez Bankası ve TÜİK’in ortak anketi de eğilim olarak aynı sonucu belirliyor.

Tüketim harcamalarının düşüşünden dolayı tüketici güveni geriliyor. Beklentiler iyimser olmuyor.

Tüketim harcamalarındaki genel düşüşün tek istisnası otomotiv olarak gözükse de, beyaz eşya satışlarındaki durgunlukta gözüküyor. Giderek tüketim zayıf görünüm sergilemeye devam edeceğe benziyor. Kasım 2014’te tüketim malı ithalatı ve dayanıklı tüketim malı üretimi yüzde 1,6 ile 2,0 azalırken, dayanıksız tüketim malı imalatı ise yüzde 1,6 artıyor.

Tüketici güven endeksi üç aydır azalıyor. En son geçen yılın Aralık ayında yüzde 2,3 daha azaldı. Böylece son çeyrekte tüketici güveni yüzde 5,2 oranında düşmüş oldu.

Sonuç olarak tüketici güveninde bir düşüş varsa ve bunun sonucunda talepte de bir düşüş görülecektir. Bu düşüşte piyasaya olumsuz yansıyacaktır. Tabi ki bunun önüne geçilmesi gerekir.

Öyle ise piyasadaki belirsizliğin önüne geçilerek, iyimser bir hava verilmelidir.

 

En azından kurdaki inişlerin ve çıkışların önüne geçilmeli ve seçimden dolayı oluşan belirsiz ortamından kurtulmalıyız. Şimdilik başka da çare gözükmüyor. Ne dersiniz seçimden sonra her şey normal seyrine dönecek mi? 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.