Yılmaz Sandıkcı

Yılmaz Sandıkcı

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

İhracat ve EMC

A+A-

Einstein’ın efsane formülü değil bu sefer… EMC, Export Management Company yani İhracat Yönetim Şirketi…Bu sefer, ihracatta etkinliğin formülü EMC, 1995 yılında Türkiye’de bir ilk olarak kurgulamaya çalıştığımız ihracat yönetim şirketi modeli…

*

Yüksek lisans tezim kapsamında, Dış Ticaret Müsteşarlığına önerdiğimiz model… Yeni normalde önemi daha da artacak ve ihracatımızın artışını hızlandıracak bir model. Bu model ile ihracat mucizeleri yaşayan ülkeleri örnek alabiliriz. Kendi tarzımızı geliştirebiliriz… Biz, bireysel olarak kendi çapımızda yapıyoruz, yapan başkaları da var. Ancak kurumsal bir yapıya geçmesini niçin ihmal ediyoruz? Farkında olmadığımız ne?

*

Devletin ihracatı artırmak için verdiği bazı teşvikler işe yarasa da bekleneni veremediği ortada. Önceki yazılarımızda, önemi her geçen gün artan internetin ihracat için sunduğu imkanlara değinmiştim ve devlet her ne kadar iyi niyetle ihracatta internetin, yeni teknolojilerin e-ticaretin kullanımını teşvik etse de dış ticaret için kurulan bazı B2B portallarının işin ticaretini kendisine yontarken üye ihracatçıya sadece “e” kaldığına değinmiştim… Böylesi, fırsatçılıktan kaynaklanan sorunları çözmeyi hedefleyecek bir model, Türkiye’mizin ihracatına ciddi katkılar sağlayacaktır.

*

Bir çok pratik sorun yanında gözden kaçan yapısal sorunları şöyle sıralamıştım;

- Yurt dışından gelen müşterileri için ikram ve ağırlama bedeli olarak binlerce TL harcayan bir şirketin, B2B portalına ödeyeceği birkaç bin TL’lik üyelik bedelini devletten teşvik olarak almaya çalışması.

- Teşvikten önce birkaç bin TL olan ihracat için B2B portalı üyelik bedelinin, teşvik açıklanınca 4-5 katına çıkarılması.

- İhracat pazarlarında müşteri bulmak için üyelik bedeli alan bazı B2B portallarının bulunan müşterileri, kendi ticareti için değerlendirmeye kalkması veya üyelerinin rakibi ama üye olmayan ihracatçılara peşkeş çekmesi.

- Çoğu B2B portalının bir reklam sitesi ötesine geçememesi.

*

Türkiye’den ihracat yapmak isteyen şirketlerin üye olduğu B2B portallar, yurt dışında yerleşik ve ithal etmek isteyen müşterileri yeteri kadar üye yapamayınca kendi içinde bir eko-sistem oluşturamadığı için dökme su ile döndürülmesi gereken bir değirmen gibi işlevsiz kalıyor... Devletimizin, Türkiye’deki ihracatçıya verdiği teşvik B2B şirketinin hesabını şişiriyor. Üye olan ihracatçı şirketlerin çoğunun birbiri ile rakip olduğunu da düşünürseniz, sistem ihracatçıdan çok B2B şirketine ve bulunan az sayıdaki müşterilerin işine yarıyor.

*

Burada önemli bir ayrım var, kendi ihracatını yürüten ve kendi pazar araştırmasını yapacak maddi güce, teknik imkana ve insan kaynağına sahip ölçekte olan şirketler bu sorunlardan etkilenmiyor. EMC modelimizde, bahsettiğimiz sorunlardan etkilenen ölçeğin altındaki ihracatçıları güçlendirmeyi hedeflemek esas alınmalıdır. Bu ölçek altında kalan şirketler yaptıkları üretimin, ihracat katma değerinden yararlanamıyor ve genellikle kendi ihracatlarını yapamadıkları için aracı ihracatçılara hamallık ediyorlar.

*

Perşembe günü devam etmek üzere, selam ve dua ile.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.