1. YAZARLAR

  2. Yılmaz Sandıkçı

  3. İhracat ve İnternet
Yılmaz Sandıkçı

Yılmaz Sandıkçı

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

İhracat ve İnternet

A+A-

İnternet üzerinden e-ticaretin ve B2B web sitelerinin yeni dönemde daha da önem kazanacağı gün gibi ortada... Türkiye olarak, e-ticarette iyi bir performans gösteriyoruz. Peki, şirketler arası B2B portallarımız ne durumda? Ya, e-ihracat portalları?

*

Bu konudaki sorunlara çözüm olabilecek önerime giden yolu hatırlatmak isterim. Önerim kısa olsa da oraya ulaşan yol oldukça uzun… İnternet ile tanıştığımız 1994 yılında İstanbul’dan bir şirkete ilk web sitemizi yaptırdık. 1995 yılında Konya’da, Konyalı şirketlere hizmet edecek bir B2B portal kurma çalışmalarına başladık. Sınırlı imkanlarımız ve fırsatçılara karşı zayıflığımız yanında, konuyu yeterince anlamayan büyüklerimizin ilgisizliği sonucu yatırdığım parayı geri kazanma umudumu yitirip pes ettiğim yıl 1997… Ardından Londra… 4 yıl sonra geri döndüğümde, internet alanında bazı şirketlerin kurulmuş olduğunu gördüm Konya'da. Ancak konuya yaklaşım yanlışları yüzünden Konya iş dünyası internetin gücünden hala yararlanamıyordu.

*

Fırsatçı bazı şirketler, e-ticaret için kurdukları web sitelerinde ticareti kendilerine yaparken, sisteme para vererek üye olanlara sadece “e” kalıyordu... Büyüklerimiz, gerek ilgisizlikleri ve gerekse henüz yeni olan bu teknolojideki bilgisizlikleri yüzünden sorunu fark etmiyordu. Bizim de fark ettirecek gücümüz yoktu. İnterneti, Konya iş dünyasının kullanımına sunamasak da o dönemdeki çabamızdan yanıma kalan zarar ile edindiğimiz tecrübe sayesinde, ihracatını yönettiğimiz şirketler için interneti etkin kullanmayı ve görselliği yüksek reklamlar gibi olmasa da fonksiyonel B2B portallarımızı kendimiz yapmayı öğrenmiş olduk. Bu sayede kriz dönemlerinden etkilenmedik hamd olsun.

*

Dünya’da e-ticaret hacmi beş trilyon doları zorluyor, B2B siteleri yüzlerce milyar dolarlık uluslararası ticaret hacmi sağlıyor. Bizde de e-ticaret yüz milyar TL’ye yaklaşırken, B2B sitelerindeki durum ise hala, e-ticaretin, ticaret kısmını kendisine aktarırken, sisteme ödeme yapan ihracatçıya, sadece “e” kısmını bırakmakta. E-ihracat sitelerinde de durum farklı değil. Elbette, bazı başarı hikayeleri de var ancak olması gereken yanında solda sıfır gibi kalıyor maalesef.

*

Bu konuda devletimiz Ticaret Odalarından ve Sanayi Odalarından görüş alarak bazı teşvikler verdi. Bu teşvikler B2B şirketlerini zenginleştirdiği oranda ihracat artışı sağlayamadı…

*

Bu konuda, benim garibime giden ise şu: İhracat yapmak için ortaya çıkan bir şirket, yurt dışından gelen bir müşterisini götürdüğü yemekte bile birkaç bin TL hesap öderken, ihracatını artırmak için üye olacağı bir B2B portalının ödemesini devlet teşviğine bağlaması çok garip.

*

Bir de şu var, B2B üyelik bedelleri birkaç bin TL iken, devlet iyi niyetle bu hizmetleri teşvik kapsamına alınca, bedellerin 4-5 katına çıkarılması daha garip.

*

Perşembe günü devam edelim inşallah. Selam ve dua ile…

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.