1. YAZARLAR

  2. Dyt. Merve Yalçın

  3. Kolesterol ve Beslenme-3
Dyt. Merve Yalçın

Dyt. Merve Yalçın

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Kolesterol ve Beslenme-3

A+A-

Yüksek kolesterolü düşürmek için hayat tarzında ve beslenme alışkanlıklarında yapılabilecek değişikler ile sağlıklı ve dengeli beslenme yaşam tarzımız haline gelebilir. Bol sebze ve meyve tüketin. Alınacak posa miktarı oldukça önemlidir. Günlük 25mg posa alınması gereklidir. Posa oranı yüksek sebzeler (ıspanak, kabak, lahana, pırasa) C vitamini ve posası yüksek meyveler (portakal, greyfurt, elma) kolesterolün düşmesine yardımcı olur. En az günde 4-6 porsiyon sebze meyve tüketmemiz gerekir.Kolesterolün en başlıca sebebi diyebileceğimiz doymuş yağların tüketimini azaltın. Katı yağlar; margarin, tereyağı, kuyruk ve iç yağı kolesterol seviyesini yükseltmektedir.Çoklu veya tekli doymamış yağlar açısından zengin yağ ve margarinler tercih edilmelidir. Çiçek yağı, mısır özü veya zeytinyağı tercih edilmelidir. Yemek pişirirken katı yağlar yerine sıvı yağlar tercih edilmelidir.Yağlı etler, kabuklu deniz ürünleri, karides ve kalamar yağ oranı oldukça yüksektir. Yağlı et ve şarküteri ürünleri, tam yağlı süt ve süt ürünleri yerine yağsız etleri, Omega-3 açısından zengin balıkları, yağsız veya az yağlı süt ve süt ürünlerini tercih ediniz. Balık ve tavuk tüketirken derisini tüketmemeye özen gösteriniz.Haftada 1-2 kez kibrit kutusunu geçmeyecek düzeyde peynir ya da 1 köfte kadar kırmızı et tüketilebilir. Yumurtanın beyazı kolesterol içermediği için haftada 2-3 kez tüketilebilir. Yemeklerinizi kızarmak yerine ızgara, haşlama ve buharda pişirin.

***

Kurubaklagil tüketimini arttırın. Kurubaklagiller yüksek posa içeriklerinin yanında bitkisel proteinlerden de zengindir. Haftada en az 2-3 kezkurubaklagil yemeği tüketilmelidir.

Sakatatlar: karaciğer, yürek, böbrek, kelle, beyin v.b. yüksek kolesterolün başlıca sebepleri olduğu için uzak durmak gerekir.Yağlı besinler olarak kaymak, krema, mayonez, pasta, soslar, çikolata, sucuk, salam, sosis, pastırma gibi yağlı besinlerden uzak durmak gerekir. İçecek olarak kola, alkollü içecekler ve hazır meyve sularını tüketmemeye özen gösteriniz. Tuz tüketimini azaltın. Yemek pişirirken kullandığınız tuzu olabildiğince azaltın ve sofrada tuzluk bulundurmayın. Lezzet için baharatları tercih edebilirsiniz. Doğal olmayan çeşniler ve lezzet verici sosları kesinlikle kullanmayınız. Önerilenden fazla enerjili beslenmek kolesterol değerimizi yükseltir.Günden sağlıklı ve düzenli şekilde 4 ila 6 öğün arasında beslenme programı sağlanmalıdır.Her gün düzenli bir şekilde egzersiz yapılarak fiziksel aktivitemizi arttırmamız gerekir.Fazla kilolardan kurtulmak sağlıklı ve düzenli beslenmenin olmazsa olmaz bir parçasıdır. Uygun bir beslenme programı ve yukarda anlatılanlar uygulandığı takdirde başarılı sonuçlar elde edilebilecektir. Kolesterol testi yapmadan kolesterolünüzün yüksek olup olmadığını anlayamazsınız. Bazı durumlarda yukarıdaki önerilere rağmen kolesterol değeriniz de düşme gözlenmiyorsa kalıtsal faktörlere de bağlı olabileceği düşünülerek bir doktora danışmanızda fayda vardır. Bu durumda kolesterol ilacı kullanmanızı önerebilirler. Sigarayı bırakın. Yiyeceklerinizin etiketlerini okuyun ve az yağlı ürünleri tercih edin. Unutmayın, beslenme bir bütündür. Hiçbir gıda tek başına mucizeler yaratmaz. Besinlerle yaratılan çeşitlilik bir anlam ifade eder.

 

 

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.