1. YAZARLAR

  2. Hayriye Eroglu

  3. Mevlana Celaleddin Rumi
Hayriye Eroglu

Hayriye Eroglu

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Mevlana Celaleddin Rumi

A+A-

Horasan’da ünlü bir âlim olan Bahaeddin Veled’in oğlu olarak dünyaya geldi. “Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol” vecizesiyle bilinen ünlü Türk-İslam tasavvuf erbabı, düşünür ve ilim adamıdır. Yaşadığı dönem boyunca Anadolu insanının ilmi bilgisinin artması ve huzur içinde yaşaması için çalışmıştır. Babası Bahaeddin Veled ile birlikte uzun yıllar farklı coğrafyalarda göçmen olarak yaşamıştır. Sırasıyla Bağdat, Mekke, Medine, Şam ve Karaman’da yaşamış. Son olarak Konya’ya yerleşmiş ve ölene kadar burada yaşamıştır.

Mevlana, Konya’da Selçuklu Sultanı Alaaddin Keykubat himayesinde yaşamış, kurduğu Mevlevi dergâhında yüzlerce derviş ve bilim adamının yetişmesine öncülük etmiştir. Hayatını soranlara özetle “Hamdım, Piştim, Yandım” cevabını vermiştir.

***

Tasavvufta insanın erişebileceği en yüksek makam olan İnsan-ı Kamil’e erişerek Allah aşkını en iyi anlatan eseri olan Mesnevi’yi yazmıştır. İnsanın mantıktan bağımsız bir dinle değil, tam aksine mantık ve bilim yoluyla da Allah’ın varlığına inanabileceğini savunmuştur. Dinde sevgi ve hoşgörünün önemine vurgu yapmıştır. Birey düşüncesine verdiği en önemli mesaj aşk, sevgi ve birliktir. O gönüllere taht kuran bir veli olmuştur. İnsanların kalbini nuruyla temizlemiş ve aydınlatmıştır. Bu özelliğiyle Hz. Adem (AS)’den, Hz. Muhammed Mustafa (S.A.V.)’e kadar bütün peygamberlerin temsilcisi gibi olmuştur. Onun yolundan ilerleyen, onun öğretisini benimseyen herkes insanlığın, sevginin, kamilliğin zirvesine ulaşmıştır.

***

Mevlana Celaleddin Rumi herkese hoşgörüyle yaklaşmış, kimseyi dininden veya ırkından dolayı ayırt etmemiş ve gönülleri İslam’ın ışığıyla aydınlatmaya çalışmıştır. Çünkü ona göre her insanda Allah’ın varlığı ve ruhu az bir parça da olsa tecelli etmiştir. Yani o tıpkı Yunus Emre gibi yaratılanı yaratandan ötürü sevmiştir. İnsanı Allah’ın yarattığı en yüksek varlık olduğu için sevmiş, sevginin ve hoşgörünün temsilcisi olmuştur. O’na göre insan iyi ile kötünün, ölüm ve ölümsüzlüğün tek bir bedende birleşmesiyle oluşmuştur. Beden ölümlü insanın kılıfıdır. İnsan, varlık ağacının meyvesidir. Varlığın özü insanda vücut bulmuştur. İnsanın çektiği sıkıntılar ve aldığı büyük sorumluluk bundan kaynaklanır. Varlık anlamını insan sayesinde kazanmıştır. İnsan, Allah’ın gözü ve aynasıdır.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.