1. YAZARLAR

  2. Hakan Karayanız

  3. Neden Alt Yapı Eğitimi
Hakan Karayanız

Hakan Karayanız

Altyapıya Dair
Yazarın Tüm Yazıları >

Neden Alt Yapı Eğitimi

A+A-

Kulüp Altyapılarında ve futbol okulu dediğimiz yerlerde Futbol oyununun nasıl bir oyun olduğu, bu oyunun yapılabilmesi için hangi davranışlara ve becerilere ihtiyaç duyulduğu ve diğer tüm özelliklerin neler olduğu bilinmesi gerekmektedir. Bu tür altyapılarda yönetimsel olarak ve eğitici bakımından sporcun adayına bilinmeyen ya da bilindiği halde eksik ve yanlış yapılan şey açıklayıcı olunmaması, ama yapılması gereken futbol oyununa ilişkin teknik, taktik ve özellikle de bedensel gereklerin ve özelliklerin, altyapı ve futbol okulu denen yerlerde küçük yaş gruplarına yönelik eğitim sürecinde nasıl verilmesi ve geliştirilmesi gerektiği iyi bir dille izah edilip anlatılması gerekmektedir.

Altyapı eğitimi demek

Sporcu adayına kazanmayı hızlı bir şekilde alışkanlık yapıp yükselmesi demek olmadığını aşılayıp, futbolun gerektirdiği kurallar çerçevesinde yeteneği bakımından doğru altyapı eğitimiyle birlikte, kendine has özellikleriyle beraber kendi yaş gruplarına özgü hazırlanıp futbolumuza kazandırılmasıdır. Altyapı eğitimi alan sporcuya futbolun gerçek hayatın gerçek futbolu değildir ve olmadığı mantığını anlatmamız gerekir. Çünkü küçük yaşlardaki futbol görünümü, algısı ve uygulamaları, bir an önce futbolcu olacağım algısı ve uygulaması teşkil ediyor. Hiçbir zaman büyüklerin gerçekleştirdikleri işleri çocuklara gerçekleştirmeye çalışmak eğitim olmadığı gibi yanlış sporcu adayı için eziyettir. O yaştaki çocuklar büyükleri örnek alıp, kendilerine göre dönüştürerek dramatize ederler. Burada beklenilmesi gereken aslında ne beceri, ne de olması gereken tamamlayıcı özelliğidir. Altyapı futbolu ve eğitimi sadece yaş düzeyine özgü bir rolü oynayabilme, doğruyu yapabilme ve “işini en iyi şekilde” yapabiliyor olmasıdır. Futbolu çocuklara özgü anlatılması, çocukların da düzenlenmiş program dahilin de bu futbolu oynamalarını sağlamak (oynamaya çabalamaları değil!) gerçek bir futbol alt yapı eğitimi anlayışını belirtmeliyiz.

Ne yapılmalıdır

Bu yaştaki çocuklara büyüklerin küçültülmüş kopyaları olmadığının anlatılması, büyüklerin ise gerçekleştirdikleri işlerin küçültülmüş kopyaları olmadığını bilmelerinin anlatılması gerekmektedir. Futbol endüstriyel bir oyun olduğu gibi ve aynı zamanda görsel bir şov olduğunu düşünürsek bu yaştaki çocuklara birden hedef gösterilmeden ve anlatılır bir şekilde ifade edilerek doğruyu yapmalarını teşvik edip, büyükleri örnek alınmamasını anlatmalıyız. Önemli olan kendi yaptıkları doğrular la bir yerlere gelmelerini sağlamak. Eğer bunlar yapılmaz doğru uygulanmazsa ve anlatılmazsa önüne geçemeyeceğiz durumla karşı karşıya kalırız. Futbol oyunu da küçültülmüş bir futbol oyununu kuralı dışında düşünmek ve tasarlamak ve ondan sonra da çocuklara eğitim uygulamaları olarak sunmaya çalışmak her açıdan sağlıksız bir eğitim uygulamasıdır. Böylesi bir yanlış eğitim anlayışında, yaklaşımın da bulunmak sporcu adayının eğitim anlayışını kişisel ve psikolojik gelişimi açısından da zararlı olduğunu belirtmek gerek. A takımı seviyesi dediğimiz abilerinin yapmış oldukları davranış biçimi ve işlerinin kopya edilmesi ve benzer ölçülerde beceri performanslarının beklenmesi eğitimin yaklaşımlarını o yaştaki sporcuya sunmak yanıltıcı ve zararlı bir yaklaşım olur.
Çocuklar kendi düzeylerine, gelişim özelliklerine göre programlanmış ve uygulamaya konulmuş bir bütünselliği gerçekleştirebilirler ve yapılanabilirler, doğru anlatıldığı takdirde futbolun ’Hayali’ denilen eğitim ilkesi olmadığı çocuğun gelecekteki hayatına ilişkin gerçekleştirebildiklerini, kendi yaş guruplarında bu özellikleriyle ile ilgili olarak hayata uygun olmasını sağlayabiliriz.                                                 

Ve bakışı

Altyapılarda eğitimin alan sporcular da bir şeyi yapmaya çabalamalıdırlar ki, çabaladıkları şey asla başaramayacakları bir şey olmadığın farkına varmalılar. Çünkü o şey her ne ise onların yapmaya çalıştıklarında yapabilecekleri bir şey olmalıdır. Sonuç olarak gerçekleştirilemeyen hiçbir şey öğrenilemez. Bunun yanı sıra öğrenilmiş bir şeyi sürekli gerçekleştirmek de yaratıcı ve gelişimci bir eğitim anlayışı değildir. O halde futbol altyapı eğitiminde yapılmaması gereken hiçbir şeyin örnek teşkil edilmemesi ve gerçekçi doğrularla sporcuları yarınlara hazırlamalıyız. Büyüklere ilişkin hiçbir şeyi örnek gösterip çocuklara öğretmeye çalışmamalıyız. Altyapı eğitimi denilen eğitim süreci aslında tam olarak budur. Altyapılara dair eğitimine ilişkin “eğitim sorunlarının” yanı sıra altyapı eğitim sürecindeki çocuğa/sporcuya bir an önce “futbolcu” olabilmesi adına değerlendirilmesi gereken çalışmalar/antrenmanlar süreci olarak görmek ve eğitim uygulamalarını da buna göre şekillendirmeye çalışmak ciddi bir sorundur.

Sonuç olarak

Türkiye’deki altyapı eğitimi sorunlarımızın temel kaynağı budur.
Birçok futbolcu adayının geleceğe ilişkin gelişiminin önünü kapatan yüksek düzeyde teknik, taktik ve özellikle de kondisyonel çalışmalar, üzerine gidilmesi ve değiştirilmesi gereken eğitim uygulamaları sorunudur.

Sporcu yetiştirmede en önemli etken antrenörün duruşu, bakışı, yaklaşımı olarak ön plana çıkıyor. Saygılarımla.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.