İsmail İkiz

İsmail İkiz

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Oyunculuk

A+A-

Bir aktörün diğerlerinden farklı biri olduğunu düşünenler yanılıyor. Bir aktör, insanlarla, toplumla hep ilişki halinde kalmalı. En önemlisi budur.”

Alain Delon

***

Oyunculuk denince akla ilk gelen tiyatro ve sinema oyunculuğudur. Yani kamera önü oyunculuk. Bu yazımda temel seviyede de olsa bu iki oyunculuk çeşitleri üzerine konuşacağım.

Tiyatro oyunculuğu ile kamera önü oyunculuk arasındaki ilk fark tiyatroda izleyicinin görece uzakta kamera önü oyunculukta seyircinin genellikle oyuncunun yakınında konumlanmış olmasıdır. Tiyatroda bazen en uzak seyirci 50 metre ötede dururken sinemada kameranın yüze odaklanması sonucunda seyirci ile burun buruna oynama durumu iki tür arasındaki farkın esasıdır. Söz konusu durum sonucunda tiyatroda oyuncunun mimiklerini gösterme şansı pek olmadığından duygularını aktarırken vücudunu daha büyük hareketlerle kullanması gerekirken, sinemada genel olarak jest ve mimiklerini daha minimal kullanması sağlıklı olacaktır. Bu durumun oluşmasındaki bir diğer ana etken de kameranın odak sorunudur. Kamera çekimler sırasında belli bir mesafeye kurulur ve kameranın odağı bozulmaması için oyuncunun ileri geri hareketi pek istenmez. Dolayısıyla oyuncunun bu durumda duygularını daha sakin hareketlerle aktarması beklenir.

İki tip oyunculuk arasındaki bir diğer fark ses meselesidir. Tiyatroda mikrofon kullanılmadığı genel durumlarda seyirciye sesi duyurmak adına daha çok diyafram sesi kullanılır. Yüksek ses tiyatro oyunculuğu için adeta zorunluluktur. Tiyatro oynamak isteyenlerin ses egzersizleri yaparlar ses tonlarını yukarı taşımayı öğrenmeleri gerekir. Kamera önü oyunculukta ise artık amatör ekiplerin bile boom denilen ses toplayıcı cihazı kullandıklarını bildiğimden rahatlıkla söyleyebilirim ki oyuncuların düşük ses tonlarıyla oyunculuklarını sergilemeleri gerekir. Boom kullanılmasa dahi kamera ortalama bir metre mesafededir ve yüksek tonlar seste patlamaya sebep olacaktır.

Farkların sinemanın ana aktarım cihazı olan kameranın teknik özelliklerinden meydana geldiği söylenebilir. Dolayısıyla sinema oyuncusunun kamerayı ve özellikleri bilmesi gerekir.

***

 “Bazı oyuncular, senaryoyu ellerine aldıklarında sadece kendi rollerini okurlar. Bense filmin tümüyle ilgilenirim. Çünkü sinemayı gerçekten severim ve bilirim ki, ancak filmin tümü iyiyse oyuncunun çabası da değer kazanır.”

Michael Douglas

 

Kültür Sanat Günlüğü

* Muzaffer İzgü’nün yazdığı Çınar Sanat Atölyesi'nin sahnelediği “Lütfen Kızımla Evlenir misin?” isimli tiyatro oyunu 24 Şubat 20.00’de Meram Ömer Naci Topçu Sahnesinde... İrtibat: 0555 879 07 20

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.