1. YAZARLAR

  2. Saliha Evkaya

  3. Sonbahar Yorgunluğuna Karşı Şeni Öneriler
Saliha Evkaya

Saliha Evkaya

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Sonbahar Yorgunluğuna Karşı Şeni Öneriler

A+A-

Konya’da yaz mevsiminin sona ermesi ve hava sıcaklıklarının birden düşmesi ile birlikte vücudumuz bu değişime ayak uydurmakta zorlanıyor. Sonbaharın gelmesi ve hava değişimi ile vücudumuzda kırgınlık, eklem ağrıları, sürekli yorgunluk hali ve enerji düşüklüğü gibi belirtiler baş göstermeye başlıyor. İşte durumdan kurtulmak için birkaç ipucu:
- Uzun yürüyüşler ve egzersizler yapın. Düzenli olarak yapacağınız yürüyüş ve egzersizler metabolizmanızı hızlandırırken daha fazla enerjiye sahip olmanızı sağlar. Böylece yorgunluk ve halsizlik hissi kaybolur.
- Bu dönemde beslenmeyi iyi düzenlemek gerekir. Özellikle soğuk algınlığı gibi olası enfeksiyonlarla da baş etmek ve sonbahar yorgunluğunuzu üzerinizden atmak için vücut direncinizi artırmanız ve bağışıklık sisteminizi güçlendirmeniz önemlidir. Bunu da bol su tüketip, mevsiminde sebze ve meyveyi yiyerek sağlayabilirsiniz. Şekerli yiyecekler, bal, pekmez, çikolata, helva, lokum, tatlılar, şeker oranı yüksek meyveler, muz, incir, üzüm basit karbonhidratlara örnektir. Bu yiyecekler kısa vadede enerjimizi yükseltse de uzun vadede yorgunluk yapar. Bu tür gıdaların verdiği enerji yalancı enerjidir. Bu yiyecekler kan şekerimizi hızlı yükseltir ve hızlı düşürür. Yani aşırı yorgunluk hissettiğimizde bir miktar bu yiyeceklerden yediğimizde öncelikle hızlı bir kendini iyi hissetme safhası, akabinde de yorgunluğun derinleşerek uyku isteğinin ortaya çıktığını görürüz. Bu durumu özellikle hipoglisemisi olan insanlar öğleden sonraları, basit karbonhidrat yüklü bir öğlen yemeğinin hemen 1-2 saat arkasından yaşar.
***
Şekeri yükseltmek için yenilen çikolata önce iyi hissettirir daha sonra da daha fazla yorgunluk, halsizlik ve uyku isteği şeklinde vücutta kendini gösterir.Bu yiyecekleri özellikle yorgunluk şikâyetiniz varsa sık kullanmayın. Kan şekerini daha kontrollü yükselten yiyecekler aynı zamanda kaliteli bir enerji deposudur. Örnek, bulgur, kurubaklagiller, işlenmemiş unlar, kepekli pirinç, ekşi meyvelar, kivi, ayva, turunçgiller örnek olarak verilebilir. Özellikle reaktif hipoglisemi dediğimiz yemek sonrası şekeri düşen hastaların, bu türdeki karbonhidratları seçerek yemeleri kendilerini daha iyi hissetmelerini sağlar.Yorgunluğun nedeni sadece kötü beslenmek değildir. Bazı hastalıkların seyrinde de yorgunluk görülebilir. Örneğin, kansızlık, tiroid bezlerinin az çalışması, citamin B12 eksikliği, hipoglisemi, çeşitli bağ dokusu hastalıklarının seyrinde de yorgunluk şikâyetleri ortaya çıkabilir. Kendinizi sürekli yorgun hissediyorsanız bunun direkt kötü beslenmekten önce metabolik bir hastalığa bağlı olabileceğini de bilin. Öncelikle bir iç hastalıkları uzmanına başvurun ve bu hastalıklar açısından detaylı bir inceletme yaptırın. Bunlar toplumda aslında oldukça sık görülen hastalıklardır.
***
Demir eksikliğine bağlı kansızlık erkeklerde yüzde 20, kadınlarda yüzde 35, gebelerde yüzde 50, bebek ve çocuklarda ise yüzde 50-60 oranında görülmektedir. Eğer böyle bir hastalığınız varsa öncelikle bu hastalıkların tıbbi tedavisini yapmak uygun olur. Bununla birlikte B ve C vitamini de yorgunluk problemi olanlara iyi gelir. Ancak vitamin dahi alsanız mutlaka doktorunuza danışın. Bu vitaminleri ne kadar sürede ve ne miktarda kullanmanız gerektiğine doktorunuz doğru karar versin, vücudunuzda birikme olmasın.
- Uyku düzeninize dikkat edin. İyi bir uyku uyumak ve uykuyu almak önünüzdeki tüm günü etkiler. Uyku sürenizin 6-8 saat arasında olmasına dikkat edin.
- Günün en önemli öğünü olan ve size gün içerisinde gerekli enerjiyi sağlayan kahvaltıyı ihmal etmemeye özen gösterin. Ayrıca ara öğünlerde kendinizi iyi hissetmenize ve enerji depolamanıza yardımcı olacak fındık ve ceviz gibi kuru yemişler tüketin.
- Stres ve düşük enerjiyle başa çıkmanıza yardımcı olan takviye ürünler kullanın. Fiziksel ve zihinsel performans için içeriğinde bulunan Aloevera tozu ve esansiyelamino asitler ile metabolizmayı destekler ve genel olarak kendinizi iyi hissetmenize yardımcı olur.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar