1. YAZARLAR

  2. Hakan Karayanız

  3. Sporcu Hissetmeli ve Yaşamalı
Hakan Karayanız

Hakan Karayanız

Altyapıya Dair
Yazarın Tüm Yazıları >

Sporcu Hissetmeli ve Yaşamalı

A+A-

Sporla ilgisi olan veya olmayan büyükler ve çocuklar, antrenmanlarda zik-zak koşular yapmayı veya vücut aldatması tarzı hareketleri yapmayı anlamlı görmüyorlar. Aslında bunlar futbolun doğasında var, rakipten kurtulma ve rakip eksiltmede en önemli olgular. Altyapılarda ve eğitim verilen yerlerde zik-zak koşuları, vücut aldatması hareketler tekrar edilip sürekli uygulanması sporcunun bilinçaltına işlenir, antrenman da ve müsabakalarda uygulaması kaçınılmaz olur. Buda o işin ne kadar doğru olduğunun göstergesidir. Bunun için sürekli tekrar ettirilmek ve bunu da oyunsal bir olgu yaratıp sporcuya zik-zak koşuyu ve vücut aldatma hareketini anlatmalı ve ortama uygun durumlar sporculara/çocuklara hazırlamalıyız.

Sporcu hissetmeli, yaşamalı

Bakınız futbol eğitiminde topsuz yapılan davranışlar, birleşik dediğimiz hareketlerin hakikat oluşunu sorun çözme/giderme yöntemi yansıtır. Buda topla yapılanların nedenli doğru ve gerçek olması kaçınılmazdır, kulüp/kulüp altyapıları ve futbol okullarında daha farklı anlatıma ihtiyacı yoktur. Bazı istisnai durumlarda söz konusu olabilir, top ile ilgili davranış ve çalışmalar her zaman özelliği yansıtır. Sahada nesne kullanmayı gerektiren durumlarda eğitim söz konusudur. Top, futbol oyununda önemli bir etken ve nesnedir. Futbol topu olmadan futbol eğitimi olmayacağını unutmamalıyız/unutulmamalıdır. Futbol da top beceri yeteneği olması ve beceri yeteneği artıran unsurdur. Topun doğru amaçlı ve kontrollü kullanılması dahilin de, öğretim mantığını futbolun nasıl olacağını ve futbol altyapı eğitimlerinde hangi mantığı oluşturacağının gösterir.

Unutulmayalım Topun sürekli kullanıldığı eğitimlerde beceri kalitesi ve beceri çeşitliliği beklentisi durumunda ikinci önemli derecede olduğu bilinmelidir.

Eğitimde ilk öncelikli durumda sporcunun bakışı, oyunu futbola özgü karakterin sporcu tarafından algılanmasını sağlamaktır. Diğer bir durumda ise çocuğun elindeki mevcut yetilerini kullanarak oyun oynamasını sağlamaktır. Sporcuyu değiştirmek yerine, oyunu değiştirip/dönüştürüp farklı çözümler üretilmesi gerekir.

Altyapıdaki çocuğun oynayabileceği basitliğe dönüştürülmesi gerekir.

Şu asla unutulmalıdır ki elbette olması gereken, çocuğun/sporcunun eğitim alırken ve oyun oynarken alacağı ‘’hazzın’’ onun davranışı ile birlikte doğru ve amacına uygun gerçekleştirmesini hissettirmektir. Bu da çocuğun/sporcunun yeni bir hareket öğrenmesini, gerçekleştirdiğinde ise hareketi daha mükemmel yapabilmesini sağlayacaktır. Ve yeniliğe ihtiyaç duyacaktır. Sporda bir oyunun sürdürülmesi demek amacına ulaşılmasında yapılması gerekenleri sırası ile yapmak ve bir sonraki hareketi anlamlı kılmak içinde tahmin etmesi gerekir. Buda oyun becerisinin iyi düzeyde bir aşamasıdır. ‘’ yöntemi devreye sokarak az kuralı olan basit oyunlardan çok kurallı oyunu, amacı az olan oyundan çok amaçlı oyunu doğru yöntem olarak kullanabilir. Çocuklar geliştikçe oyunun kalitesi ve oyundaki beceri düzeyleri de artacaktır. Saygılarımla.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.