1. YAZARLAR

  2. Hakan Karayanız

  3. Sporda Eğitimin Önemi-2
Hakan Karayanız

Hakan Karayanız

Altyapıya Dair
Yazarın Tüm Yazıları >

Sporda Eğitimin Önemi-2

A+A-

Futbol da kulüp alt yapılarında ve futbol okullarında yapılması ve uygulanması gereken kıriterler vardır bunlar kendi yaş guruplarında ve Dönemlerinde Futbol Temel Teknik Becerilerinin Öğretimi iyi tamamlamaları lazım. Bunu içinde eğitimin iyi verilmesi gerekir. Futbol altyapı eğitimi başlangıcında ve bu yaş dönemlerinde futbol temel teknik becerilerin öğretimi diye bir eğitim planlaması olmamalıdır. Ya da diğer söylemle bu yaşlardaki futbol temel teknik eğitimi, çocukların içeriğini kendilerinin belirlediği bir temel teknik eğitim dönemidir. Bu yaş grubunun altyapı eğitiminde asıl amaç genel hareket becerileri olarak niteleyebileceğimiz, “temel hareket becerilerinde” sorunsuzluk, özellikle “nesne kontrolü gerektiren hareket becerilerinin” mükemmelleştirilmesi yanı sıra “özelleşmiş hareket becerileri” olarak belirtilen vücut yönetim becerileri, jimnastik, ritmik hareketler ve oyun becerilerini en üst düzeye çıkarmaktır.  Başlangıçta biricik amaç çocukların kendilerini top ile ifade edebildikleri ölçüde ifade etmelerini sağlamaktır. Top ile ilgili ilişkilerde çocukların gerçekleştirilebildikleri ölçüde hareket yapabilmelerini sağlamak yeterli bir eğitim amacıdır.

Bu yaş dönemi çocuklarının sinir kas koordinasyonlarındaki gelişim düzeyi çok fazla sayıda hareketi yapmaya elvermediği gibi, yapabildiği hareketleri de ince teknik diye niteleyebileceğimiz beceri düzeyi yüksek şekilde gerçekleştirmeye uygun değildir. Bu çalışma ile hızlandırılacak bir şey olmadığı gibi, çalışmaların temel teknik becerileri yüksek düzeyde yapmaya yönelik de olmamalıdır. Özellikle bu amaçlarla gerçekleştirilen aşırı tekrar çalışmaları bu yaş için doğru değildir. Bu yaşlardaki çocukların top ile ilişkilerinde ve oyunsal etkinliklerinde top sürme, topu kontrol etmeye çalışma, çok istekli olmasalar da pas verme ve topa vurma/tekmeleme üzerine kurulu bir hareket dağarcıkları ve yeterlilikleri söz konusudur.

Bu dönemde söz konusu bu hareketleri giderek artması beklenen bir beceriyle yapmaya çalışmaları futbol temel teknik becerilerin öğretimine yönelik etkinlikleri oluşturmalıdır. “Beceri düzeyi odaklı” ve amaçlı olmaması gereken etkinliklerin biricik amacı çocukların top ile ve topsuz yorucu olmayacak biçimde sınamalar yapmasını sağlamaktır.  “Doğru beceri” adına düzeltme yapmalardan kaçınılmalıdır. “Teknik yanlış öğrenilirse sonra düzeltilemez düşüncesinden hareketle altyapıya yeni başlayan 8-9 yaşlarındaki çocuklara durmadan tekrar çalışmaları yaptırmak yanında top ile ilgili hareketleri düzeltmeye dönük geri bildirimler anlamsız, gereksiz ve sıkıcı öğretim uygulamalarıdır. Çocuklar bu dönemde öncelikle birkaç temel futbol hareketi ile tanışmalı onları sınamalı ve amaçlı kullanmaya çalışmalıdırlar. Bunları yaparlarken de yapabilecekleri kadarıyla yapmalıdırlar. Bu dönemdeki temel teknik beceri öğretimi çok formal olmayan biçimlerde, beceri düzeyinin yükseltilmesi amacından ziyade, topu amaçlı kullanma isteği sergilemeye dönük olmalıdır. Etkinliklerin yürütebilmesini sağlayacak ölçüde top kontrolü, top sürme, pas ve topa vuruş hareketleri eğitimin içeriğini oluşturmalıdır. Asla küçük de olsa normal futbol topu tercih edilmemelidir. Naylon top, plastik top bu dönemin sihirli derecede önemli top çeşitleridir. Topun çok hafif olması, topa kuvvet uygulamayı kolaylaştırır. Çünkü bu yaşlarda kuvvet uygulaması peşinde olunmaması gereken bir gelişim özelliğidir. Bunların yanı sıra hafif top topa güç uygulamayı kolaylaştırırken ona hükmedebilmeyi başka bir açıdan zorlaşacaktır. Zorlaştırma topun hafifliğine bağlı olarak sürekli yön ve hız değiştiriyor olmasındandır. Bu tür zorlaştırma artı bir eğitim kazancı oluşturma fırsatı yaratacaktır. Çünkü çocuklar daha fazla uyaran bolluğu ile karşılaşacaklar ve sinir kas koordinasyonu gelişimlerine yönelik yeni öğrenme ortamları ile karşı karşıya kalacaklardır. Küçük ve hafif toplar bu yaş dönemi altyapı eğitiminin önemli bir ilkesi olmalıdır. Çünkü bu konu gerçekten son derece önemlidir. Çocuk tekmeleme aşamasından vuruş yapma aşamasına bu toplar sayesinde başlayacaktır. Vücudunu ve gücünü topu hareket ettirmeye yönelten bir çocuğun o topa hükmedecek denli hareketlilik ve hareket çeşitliliği sergileyebilmesi mümkün değildir.

Sinir kas koordinasyonu bir hareketi gerçekleştirmenin ve bu hareketi beceriye dönüştürmenin biricik mekanizması olduğuna göre bu mekanizmanın geliştirilmesine katkı sağlamak için çocuğu bir hareketi yapmaya zorlamak değil yapılabilir bir hareketi defalarca yapılmasını sağlamak gerekir. Bu anlamda topun özellikle ağırlığı ve hafifliği ile büyüklüğü ve küçüklüğü arasındaki farkların önemi çok büyüktür. Bu yaş grubunda çocuğun tanışmış olma ve amaçlı kullanmaya yönelme anlamında gerçekleştirebildiği temel teknik hareket sayısının artması, kabaca da olsa kısa süreli belleğe bunları depolanabilmesinin sağlanması gerekir. Çünkü bir sonraki dönem bunların tekrar ele alınıp daha iyi düzeylere çıkarılacağı müthiş bir yaş dönemi gelmektedir. Sonuç olarak bu yaş grubunda topun bir nesne olarak bolca kullanıldığı dengeleme, yer değiştirme ve nesne kontrolü hareketlerinin pekiştirilmesi sağlanmalıdır.

Örneğin bu dönem yer değiştirme hareketlerinin en temeli olan yürüme ve koşma hareketi, nesnenin yani topun da kullanıldığı biçimde gerçekleştirilmelidir. Topun kullanıldığı hızlı, yavaş, çapraz, dairesel koşular gibi. Ama bu asla dribling tekniğinin öğretimi ve beceriye dönüştürülmesi amaçlı bir etkinlik değil, dribling becerisinin ön hazırlığı ya da hazır bulunuşluğu anlamına gelmelidir.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.