Yılmaz Sandıkcı

Yılmaz Sandıkcı

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Yeni İhracat

A+A-

Zenginlik nereden geliyor? Yer üstü kaynakları, yeraltı kaynakları ve insan gücü ile üretim becerisi…

*

Önceleri bilek gücü yeterli idi şimdilerde beyin gücü daha önemli.

Önceleri yer altı ve üstü kaynaklarını bilek gücü ile işleme becerisi yeterli idi şimdi beyin gücü ile işlenmiş ürünlerden yeni ürünler çıkaran üretim becerileri daha önemli.

Bunlar varsa, tabi ki satış becerisi gerekli. Önceleri iç satış yeterli idi, sonra dış satış, yani ihracat becerisi daha önem kazandı.

Zamanla bunlar yetmedi zenginlik için, finans yönetim becerileri geliştirmek de gerekti.

Toplumlar zenginleştikçe yeni zenginlik kaynakları buldular. Kanmak yerine işin aslını anlamaya çalışma çabası ve düşüncenin gücü ile bilgi üretme becerisi, bilgi yönetme becerisi, bilgiden bilim ve teknoloji geliştirme becerisi gibi…

*

Kaynaklar tarihin en başından beri hep aynı olsa da kaynağı zenginliğe dönüştüme yöntemleri hep gelişti, değişti ve yenilendi. Kaynağa sahip olmak zengin olmak için yeterli olmuyor artık, hatta beyin gücü gelişmemiş ülkelerin kaynakları başka ülkeleri zengin ediyor çağımızda.

*

Kısa tutmaya çalışarak ve sömürge konusuna girmeden bu girişi yaptım, çünkü mevcut kaynakları zenginliğe çeviren yöntemlerin ortasında bulunan ihracat becerisine takılmış durumdayız biz hala. Bu yüzden sonraki yöntemlere geçişte zayıf kalıyoruz. O konularda da birşeyler yapıyoruz elbette ancak ihracattan beklenen zenginlik yetersiz kaldığı için sonraki aşamalara geçişte gecikmeyi önleyemiyoruz.

*

Bu yüzden ihracatın yeri özel bir önem kaplıyor, kaynakları zenginliğe dönüştürme yöntemleri arasında… Bizim işimiz ihracat, konumuz ihracat… Son 15 yılda sağlanan ihracat artışı taktire layık bir başarıdır Türkiye’de. Ama bu başarı, ihracattan kazandığımız dövizin yaptığımız ithalata harcadığımız dövizi aşmasını sağlamadığı sürece kalkınmaya dönüşmeyecektir. Bu gidişle büyürüz büyümesine ama gelişemeyiz, kalkınamayız...

*

İhracatı artırmak için üretim ile birlikte ihracatta etkinliği ve verimliliği dikkate alan yöntemler belirlemeliyiz. Dünyada ihracata dayalı gelişme başarısı gösteren ülkeler var, onları örnek alabiliriz veya kendi yöntemlerimizi geliştirebiliriz.

*

Kendi yöntemlerimizi geliştirmek için süreci içselleştirmeli ve sorunları iyi anlamalıyız.

*

İhracatı artırmak için devletimizin verdiği teşvikler ya yetersiz ya da uygulamada suistimale açık. Örneğin, yurt dışından gelen müşterileri için ikram ve ağırlama bedeli olarak binlerce lira harcayan bir şirketin, ihracatını artırmak için yeni müşteriler bulmak üzere internet üzerindeki bir B2B sitesine ödeyeceği üyelik bedelini devletten  teşvik olarak almaya çalışması... Dahası var, sadece birkaç bin lira olan B2B üyelik bedellerinin, devletin tüm iyi niyeti ile bu hizmetleri teşvik kapsamına almasından sonra 4-5 katına çıkarılıyor. Bulunan potansiyel müşterileri, üyenin siteye üye olmayan rakiplerine ticari amaçla teklif eden fırsatçı B2B siteleri de işin cabası.

*

Yeni ihracat yöntemini geliştirmek zor değil, bu sorunları anlamak ve gidermek için çalışmak yeterli. Pazartesi günü devam etmek üzere. Selam ve dua ile…

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.