- Haberler
- Konya Haber
- Gençler Kafeye, Ustalar Emekliye! Konya'da Bu Sektörde Açık Var!
Gençler Kafeye, Ustalar Emekliye! Konya'da Bu Sektörde Açık Var!
Konya'daki servislerde çalışan ustaların yaş ortalamasının 35'e yaklaşması ise tehlikeyi gözler önüne seriyor.Önümüzdeki birkaç yıl içinde emekli olacak ustaların yerini dolduracak yeterli çırak ya da teknisyen bulunmaması, otomotiv işletmelerinin en büyü
Konya’daki servislerde çalışan ustaların yaş ortalamasının 35’e yaklaşması ise tehlikeyi gözler önüne seriyor. Önümüzdeki birkaç yıl içinde emekli olacak ustaların yerini dolduracak yeterli çırak ya da teknisyen bulunmaması, otomotiv işletmelerinin en büyük endişesi. Elektrikli ve otonom araçların yaygınlaşmasıyla birlikte artan teknik bilgi ihtiyacı da tabloyu daha karmaşık hale getiriyor.
Sektördeki sıkıntıya dikkat çeken KONFİAT Yönetim Kurulu Başkanı Talha Altuntaş, özellikle kaporta, elektrik, mekanik ve boya alanlarında çalışan ustaların sayısının hızla azaldığını belirtti. Altuntaş, ailelerin çocuklarını sanayiye yönlendirmek istememesinin bu açığı büyüttüğünü söyleyerek, “Herkes evladının lise ya da üniversite okumasını istiyor. Fakat otomotiv sektörü de bir meslek. Alt kuşak gelmeyince rekabet değil, eleman arayışı başlıyor. Konya’da usta bulmak eskisine göre çok daha zor” dedi.
“Mesleki yönlendirme yapılmazsa kriz daha da büyür”
Altuntaş, çocukların eskiden olduğu gibi 8. sınıftan sonra mesleğe adım atmalarının önemli olduğunu vurguladı. Çocuğun hem çıraklık okuluna gidip hem de işin mutfağında yetişebileceğini kaydeden Altuntaş, mevcut eğitim düzeninin gençleri sanayiden uzaklaştırdığını söyledi. Altuntaş, “Toplumsal bir algıyı değiştirmeden bu sorunu çözmek mümkün değil. Yeni nesil liseyi okumak zorundaymış gibi düşünüyor. Oysa 4 yılda çok iyi bir usta olabilecek çocuklarımız potansiyellerinin farkına bile varmıyor” diye konuştu.
Otomotivde nitelikli elemanın önemine dikkat çeken Altuntaş, sektörde çalışan birçok ustanın, mühendis maaşlarını geride bıraktığını ifade etti. Altuntaş, “Bugün servislerde 45 bin liraya çalışan ustalar var. Üniversite diploması artık tek başına bir avantaj değil. El emeğine değer her geçen gün artıyor. Usta sayısı azaldıkça işçilik maliyetleri yükseliyor ve bu durum vatandaşın cebine yansıyor” diye aktardı.
“Kafe ortamı cazip geliyor ama gerçek başka”
Gençlerin sosyal medya etkisiyle daha rahat çalışma ortamlarını tercih ettiğini söyleyen Altuntaş, bu yaklaşımın uzun vadede dezavantaj doğuracağını belirtti. Altuntaş, “Kafe ya da ofis ortamı gençlere çekici geliyor ama yükselme sınırı çok dar. Bir kafe çalışanı en fazla müdür olabilir. Sonra bir gün o kafeye bir tamirci gelir ve ona hizmet eder. Gençler bu tabloyu hesaba katmıyor. Oysa otomotiv sektörü hem gelir hem de gelecek açısından çok daha güçlü bir alan” ifadelerini kullandı.
“Araç çok, usta yok”
Konya’da neredeyse her apartmanın önünde bir veya birden fazla araç bulunmasına rağmen, bu araçlara bakacak nitelikli personelin sayısı gün geçtikçe azalıyor. Altuntaş, “Sektörde yaş ortalaması 30–35 bandında. Bu tablo birkaç yıl sonra daha da ağırlaşacak. Tamirci bulmak, bugün doktor randevusu bulmaktan bile zor hale gelebilir” diyerek uyarıda bulundu.
Bakmadan Geçme

