Milyonları ilgilendiriyor! ATM'ye giden eli boş geri dönecek...
Bankaların ATM'lerde 5, 10, 20 ve son olarak 50 TL'lik banknotları kaldırması 81 ilde nakit akışını kilitledi. Bu durum ciddi bir 'para üstü' krizine yol açarken, en büyük darbeyi dar gelirli vatandaş ve esnaf yedi.
SOKAKTA VE PAZARDA "PARA ÜSTÜ" KRİZİ
Türkiye gazetesinde yer alan habere göre; cepteki en küçük işlevsel nakit paranın fiilen 100 TL seviyesine gelmesi, nakit sirkülasyonunun en yoğun olduğu semt pazarları ile mahalle esnafındaki dengeleri bozdu. Küçük miktarlı alışverişlerin ardından para üstü iade etmek neredeyse imkânsız hale gelirken, hem alıcılar hem de satıcılar çıkmaza giriyor.
Bu yeni düzenden en büyük darbeyi öğrenciler, emekliler ve dar gelirli kesim alıyor. Günlük bütçesini düşük tutarlarla yönetmek zorunda olan bu vatandaşlar, ATM'lerden küçük meblağlar çekemedikleri için temel ihtiyaçlarını karşılamakta bile zorlanıyor.
ENFLASYON KÜÇÜK PARAYI YUTTU
Ekonomist Ahmet Karaoğlu, meselenin bankaların operasyonel bir tercihi gibi görünse de aslında enflasyonun banknot kompozisyonunu yutmasının fiziksel bir sonucu olduğunu belirtti. Karaoğlu, “ATM haznelerinin fiziki bir sınırı var ve ortalama işlem tutarları artınca bankalar mecburen 100 ve 200 TL’lik banknotlara yer açmak zorunda kaldı. Ancak bunun sokaktaki maliyeti çok ağır. Fiyatların yukarı yuvarlanması dar gelirlinin cebine ‘gizli enflasyon’ olarak yansıyor. Ayrıca öğrencilerin veya emeklilerin düşük bakiyelerine erişememesi büyük problem. Piyasada acilen küçük esnafı ve dar gelirliyi rahatlatacak bir nakit akışı planlaması yapılmazsa, sokak ekonomisinde ticaret kilitlenme noktasına gelir” uyarısında bulundu.
Bakmadan Geçme