- Haberler
- Ekonomi
- Türkiye Neden Bu Kadar Araba Alıyor? Tarihi Rakamların Ardındaki Şaşırtıcı Gerçekleri Konyalı Uzman Açıkladı!
Türkiye Neden Bu Kadar Araba Alıyor? Tarihi Rakamların Ardındaki Şaşırtıcı Gerçekleri Konyalı Uzman Açıkladı!
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği'nin (ODMD) verilerine göre, Türkiye otomotiv pazarı tarihi bir dönemeçten geçiyor.Otomobil ve hafif ticari araç satışları, 2025 yılının bitmesine sayılı aylar kala rekor üstüne rekor kırıyor.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre, Türkiye otomotiv pazarı tarihi bir dönemeçten geçiyor. Otomobil ve hafif ticari araç satışları, 2025 yılının bitmesine sayılı aylar kala rekor üstüne rekor kırıyor. Yılın ilk 10 aylık döneminde satışlar yüzde 10’un üzerinde artarak 1 milyon 43 bin 796 adede ulaştı. Böylece hem Ocak-Ekim dönemi hem de Ekim ayı, otomotiv sektörü tarihinin en yüksek satış adetleriyle kayıtlara geçti.
Sadece Ekim ayında otomotiv pazarı yüzde 20 büyüyerek 116 bin 149 adet satışa ulaştı. Bu satışların 90 bin 695’i otomobil, 25 bin 454’ü ise hafif ticari araçlardan oluştu. Pazarın büyüklüğü, son 10 yılın ortalamasının yüzde 60 üzerinde gerçekleşti.
ELEKTRİKLİLERDE PATLAMA: 10 ARAÇTAN 2’Sİ ELEKTRİKLİ
ODMD raporunda, otomotiv pazarındaki en dikkat çekici artış ise elektrikli araç satışlarında yaşandı. 2024’ün Ocak-Ekim döneminde elektrikli araç pazarı yüzde 113 büyüyerek 148 bin adetlik satış rakamına ulaştı. Böylece, toplam pazarın yüzde 18’ini elektrikliler oluşturdu.
Ekim ayında da ivme hız kesmedi. Elektrikli araç satışları yüzde 63 artarak 14 bin 523 adede çıktı. Bu rakam, toplam satışların yüzde 16’sına denk geliyor.
SEKTÖR TEMSİLCİSİ ALTUNTAŞ: “ARAÇ ARTIK YATIRIM ARACI HALİNE GELDİ”
Otomotiv sektöründeki rekor artışı değerlendiren KONFİAT Yönetim Kurulu Başkanı Talha Altuntaş, satışlardaki yükselişin birkaç temel nedenine dikkat çekti.
Altuntaş, “Dolar ve faizin yeniden düşeceği beklentisiyle araç artık yatırım aracı haline geldi. Uygun ödeme şartları, faizsiz kredi kampanyaları ve bayilerin daha ulaşılabilir fiyat politikaları da satışları hızlandırdı. Ayrıca pandemi sonrası araçlara ulaşım kolaylaştı; hem bireysel hem ticari kullanıcılar yeniden alıma yöneldi” dedi.
Yıl sonuna doğru satışların daha da artacağını öngören Altuntaş, “Vergi dönemi geldi. Şirketler ve bireyler yıl sonu kapatmaları öncesinde hem ihtiyaçlarını karşılamak hem de vergisel avantaj elde etmek için araç alımına yöneliyor. Bu da satışları ciddi şekilde destekliyor” ifadelerini kullandı.
“ELEKTRİKLİLER HEM LÜKS HEM EKONOMİK”
Altuntaş, özellikle elektrikli araçlara yönelik ilgideki artışın da altını çizdi. Altuntaş, “Elektrikli araçlar hem fiyat olarak daha uygun hem de işletme maliyetleri çok daha düşük. Örneğin, haftada 1000 lira yakıt harcayan biri, elektrikli araçla aynı mesafeyi yaklaşık 250 liraya kat ediyor. İnsanlar artık tasarruf modunda ve bu fark ciddi bir tercih nedeni.” diye kaydetti. Altuntaş, yerli ve milli araç Togg’un da bu dönüşümde önemli rol oynadığını belirterek, “Togg gibi araçlar hem yerli hem de donanım olarak Avrupa markalarıyla yarışır seviyede. Üstelik daha hesaplı. Bu da elektrikli araç pazarını daha da güçlendiriyor” şeklinde konuştu.
SEKTÖRDE DALGALANMA YOK, HAREKETLİLİK VAR
Otomotiv sektöründeki fiyat dalgalanmalarına ilişkin konuşan Altuntaş, “Fiyatlarda düşüş değil, istikrarlı bir artış var. Ancak faizsiz kredi imkânları alım gücünü artırdığı için satışlarda canlılık devam ediyor. Bu durum, servis sektörü açısından da olumlu; araç sayısı arttıkça servislerin iş potansiyeli de yükseliyor” ifadelerine yer verdi.
YENİ REKOR YOLDA
Uzmanlara göre, mevcut gidişat devam ederse 2025 yılı otomotiv pazarında yeni bir rekor yılı olacak. Artan talep, uygun finansman koşulları ve elektrikli araçların yaygınlaşması, Türkiye’yi Avrupa’nın en hızlı büyüyen otomotiv pazarlarından biri haline getirmiş durumda. Altuntaş’ın sözleriyle özetlemek gerekirse: “Araç, artık sadece bir ihtiyaç değil; ekonomik bir strateji, geleceğe yapılan bir yatırım.”
Bakmadan Geçme



