Uzmanı Uyardı: 'İndirim Değil Stok Boşaltma!'

Dünyada her yıl kasım ayının son cuma günü gerçekleşen indirim çılgınlığının Türkiye'de artık tüm aya yayıldığını belirten Dinç, kampanyaların çoğu zaman tüketiciyi ihtiyacı olmayan ürünleri almaya yönlendirdiğini söyledi.Dinç'e göre bu indirim dönemi asl

Dünyada her yıl kasım ayının son cuma günü gerçekleşen indirim çılgınlığının Türkiye’de artık tüm aya yayıldığını belirten Dinç, kampanyaların çoğu zaman tüketiciyi ihtiyacı olmayan ürünleri almaya yönlendirdiğini söyledi. Dinç’e göre bu indirim dönemi aslında yıl sonu stoklarını eritme amacı taşıyor.

“Kasım İndirimleri İthal Bir Kültür”

Kasım indirimlerinin Amerika’da 1930’lu yıllarda ortaya çıktığını belirten Dinç, konuyu şöyle anlattı:

“Noel öncesi alışverişi canlandırmak için yapılan kampanyalar yıllar içinde Kara Cuma olarak anılmaya başlandı. 1990’ların sonlarından itibaren ise bu kültür Türkiye’ye girdi. Kapitalist sistemin tüketimi artırmak için uyguladığı yöntemlerden biri. Sevgililer Günü, Anneler Günü gibi bu da alışverişi körükleyen bir pazarlama tekniğidir.”

Kampanyalar Tüm Aya Yayılıyor

Önce yalnızca kasım ayının son cuma günü yapılan indirimlerin artık ayın başında başlayıp ay sonuna kadar sürdüğünü belirten Dinç, şirketlerin ürün modelleri değişmeden elindeki stokları eritmeye çalıştığını söyledi.

Dinç, bazı işletmelerin önce fiyatları şişirip daha sonra “indirim” adı altında eski fiyatına geri çektiğini belirterek şu örneği verdi:

“150 liralık bir ürün önce 300 liraya çıkarılıyor, ardından yüzde 50 indirim yapıyoruz diye tekrar 150 liraya düşürülüyor. Tüketici indirim yaptığını sanıyor ama aslında ortada indirim yok.”

Ayrıca alışveriş sitelerinin “Bu ürünü alan şunu da aldı” gibi yönlendirmelerle tüketiciyi gereksiz harcamalara sürüklediğini de ekledi.

“Listeniz Yoksa Kaybedersiniz”

Dinç, tüketicilerin bu dönemde en çok dikkat etmesi gereken konunun alışveriş listesi olduğunu vurguladı:

“Evden çıkmadan ihtiyaç listesini hazırlayın ve listedeki ürünlerin dışına asla çıkmayın. Bir süt almaya gidip 30 ürünle çıkıyorsunuz. Marketler, alışveriş siteleri ve hatta kasiyerler bile sizi gereksiz ürün almaya yönlendirmek için çeşitli taktikler kullanıyor.”

Dinç’e göre tüketicinin yapması gereken en önemli şey, ihtiyacı olmayan ürünlere yönelmemek ve indirim psikolojisine kapılmamak.

Bakmadan Geçme