Aman bunlara dikkat! Tamire giderken elinizdeki eşyadan olmayın!

Çok sayıda tüketici sahte yetkili servisler nedeniyle mağdur oluyor. Ticaret Bakanlığı, vatandaşların sahte servislerin tuzağına düşmemesi için yeni bir uygulamayı hayata geçirdi. Bakanlık, tüketicilerin çeşitli ürünlerin bakım, onarım ve montaj hizmetleri için özellikle internet aramaları üzerinden ulaştığı yetkili servis bilgilerinin doğruluğunu, firmanın resmi internet sitesi veya Ticaret Bakanlığınca oluşturulan Servis Bilgi Sistemi (SERBİS) üzerinden onaylamaları gerektiğini belirtti. Konuyla ilgili Bakanlıktan yapılan açıklamada, "Yaz mevsiminin gelmesiyle, başta klima olmak üzere, birçok elektronik ürün grubu için bakım, onarım ve montaj hizmetlerine ihtiyaç artmaktadır. Bu hizmetleri almak isteyen tüketiciler genellikle internet üzerinden yetkili servislere ulaşmayı tercih etmektedir.
Bazı kişi veya firmalar, bu durumu kendi lehlerine çevirerek sponsorlu reklamlar aracılığıyla arama sonuçlarında üst sıralarda görünmektedir. Ayrıca üretici ya da ithalatçı firmaların marka ve logolarını izinsiz kullanarak kendilerini 'yetkili servis' gibi tanıtmakta ve tüketicileri mağdur edebilmektedir." denildi. Tüketicilerin bu tür aldatıcı uygulamalardan zarar görmemeleri amacıyla Bakanlık tarafından SERBİS'in (www.servis.gov.tr) oluşturulduğu bildirilen açıklamada, "SERBİS sayesinde, ürünlere ait yetkili servis bilgilerine hızlı ve güvenli biçimde ulaşmak mümkündür. Yetkili servis hizmeti alınmadan önce ürünün üretici veya ithalatçı firma bilgisi mutlaka kontrol edilmelidir. İnternet aramalarında ulaşılan servis bilgilerinin doğruluğu, firma resmi internet sitesi veya SERBİS üzerinden doğrulanmalıdır" ifadeleri yer aldı.
SAHTE SERVİS FİRMALARI HER KONUDA ZARAR VERİYOR
Konuyla ilgili bilgi veren Konya İl Tüketici Hakem Heyeti Başkanı Mustafa Çağlayan, tüketicilerin satın aldığı birçok elektronik ürün grubunda bakım, onarım ve montaj hizmetlerinde servis ihtiyacı duyduğunu belirterek bu hizmetlere ulaşmak isteyen tüketicilerin genellikle arama motorları üzerinden yetkili servise ulaşmayı tercih ettiğini söyledi. Çağlayan, “Bazı firmalar bu durumu lehlerine çevirmek için sponsorlu reklamlar aracılığıyla yetkili olmadığı halde yetkili servis gibi tanıtım yapıyor ve hizmet sağlayan servislerin arama sonuçlarında üst sıralarda görünerek hem tüketici mağduriyetlerine yol açıyor hem de firmaların ticari itibarlarına, marka değerlerine zarar veriyor. Bu tür sahte servis firmaları tarafından orijinal olmayan yedek parça kullanılması, ürünün garanti dışı kalması, yetkisiz ya da hatalı müdahale nedeniyle ürünün zarar görmesi, tamiratının hiç yapılmaması veya eksik yapılması, yüksek ve haksız servis ücreti, dolandırıcılık gibi ciddi mağduriyetlere yol açılıyor” diye konuştu.
VATANDAŞLARIN RESMİ SİTELERİ SEÇMESİ GEREKİYOR
Ticaret Bakanlığı’nın "Servis Bilgi Sistemi Projesi’nin (SERBİS)", üretici ve ithalatçıların tüketicilere satış sonrası hizmet sundukları yetkili servis istasyonlarına ilişkin bilgilere doğru ve kolay bir şekilde erişim sağlanmasını temin etmek ve tüketiciler açısından oluşabilecek mağduriyetleri engellemek amacıyla hazırlandığını aktaran Çağlayan, “Ticaret Bakanlığı veri tabanında yer alan bilgiler esas alınarak hazırlanan bu internet sitesi, 01.07.2020 tarihi itibariyle firmaların kendileri tarafından sisteme kaydedilen yetkili servis bilgilerini sorgulamaya olanak sağlıyor. Tüketicilerimizin yetkili servis aramalarını firmaların kurumsal web sitelerinden ya da Bakanlığımızın hizmete sunduğu SERBİS sistemi üzerinden yapmaları gerekiyor. Aksi durumda konu hakkındaki bilgi eksikliği ve dikkatsizlik mağduriyetlerin doğmasına sebebiyet oluyor” şeklinde konuştu.
BAKANLIĞIN BU KONUDA ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR
İnternet sitelerinde yetkili olmadığı halde "aldatıcı ve yanıltıcı" reklam vererek tüketici mağduriyeti yaşatan firmaların "Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER)" ve Reklam Kuruluna e-devlet üzerinden (Reklam ve Haksız Ticari Uygulama Şikayeti) şikayet edilebildiğini açıklayan Mustafa Çağlayan, şunları kaydetti: “Bu kapsamda sahte yetkili servislere yönelik Ticaret Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen denetimler ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu tarafından internet arama motorları ve sosyal medya üzerinden yapılan reklamlara ilişkin yürütülen incelemeler neticesinde son iki yılda yaklaşık 15 milyon TL idari para cezası uygulandı. Bakanlığımızın tüketici mağduriyetlerini azaltacak kamu bilgilendirme spotları ve diğer çalışmaları da devam ediyor.” -Tuba KAYA